سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کانون آموزش زیست شناسی گرگان
این وبلاگ به منظور تبادل اطلاعات و آموزش زیست شناسی برای علاقمندان راه اندازی شده است.
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

انجمن علمی آموزشی معلمان زیست شناسی در نظر دارد جهت تقویت دانش و اطلاعات علمی زیست شناسی پایه های اول،دوم،سوم و پیش دانشگاهی برای دانش آموزان علاقمند به صورت محدود کلاش های تقویتی و کنکور برگزار نماید.

دانش آموزان علاقمند می توانندجهت اطلاعات بیشتر به وبلاگ انجمن علمی آموزشی معلمان زیست شناسی گلستان  مراجعه و یا با شماره تلفن 09113719382 تماس حاصل نمایند.




موضوع مطلب : اطلاع رسانی

          
سه شنبه 88 بهمن 20 :: 8:35 عصر

تست هوش

 باید پس از خواندن سئوال در عرض فقط 5 ثانیه به آن جواب درست را بدهید در پایان تعداد پاسخ های درست شما ضرب در 10 می شود و میزان  آی کیو شما را نشان می دهد.

(آسانی سوالات شما را گول نزند !!!).


1- بعضی از ماه ها 30 روز دارند بعضی 31 روز چند ماه 29 روز دارد؟

الف) یک

ب) دو

ج) 15

د) همه


2- اگر دکتر به شما 3 قرص بدهد و بگوید هر نیم ساعت 1 قرص بخور. چقدر طول می کشد تا تمام قرص ها خورده شود؟

الف) یک

ب) یک و نیم

ج) دو

د) دو ونیم


3- من ساعت 8 شب ساعتم را کوک کردم که 9 صبح زنگ بزند و به رختخواب رفتم، وقتی با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار شدم چند ساعت خوابیده بودم؟

الف) یک

ب) 9

ج) 13

د) همه


4- عدد 30 را به نیم تقسیم کنید وعدد 10 را به حاصل آن اضافه کنید چه عددی به دست می آید؟

الف) 15

ب) 25

ج) 50

د) 70


5- دامداری 17 گوسفند زنده داشت، تمام گوسفندهایش به جز9 تا مردند چند گوسفند زنده برایش باقی مانده است؟

الف) یک

ب)8

ج) 9

د) 11


6- اگر تنها یک کبریت داشته باشید و وارد یک اتاق سرد و تاریک شوید که در آن یک بخاری نفتی یک چراغ نفتی و یک شمع باشد اول کدامیک را روشن می کنید؟

الف) بخاری نفتی

ب)چراغ نفتی

ج) شمع

د) کبریت


7- فردی خانه ای ساخته که هر چهار دیوار آن به سمت جنوب پنجره دارد خرسی بزرگ به این خانه نزدیک می شود این خرس چه رنگی است؟

الف) سفید

ب)قهوه ای

ج)سفید مشکی

د) سفیدقهوه ای


8- اگر 2 سیب از 3 سیب بردارین چند سیب دارید؟

الف) یک

ب) یک و نیم

ج) دو

د) 5


9- حضرت موسی از هر حیوان چند تا با خود به کشتی برد؟

الف) یک جفت

ب) دو جفت

ج) ازهرکدام یکی

د) هیچکدام


10- اگر اتوبوسی را با 43 مسافر از مشهد به سمت تهران برانید و در نیشابور 5 مسافر را پیاده کنید و 7 مسافر جدید را سوار کنید و در دامغان 8 مسافر پیاده و 4 نفر را سوار کنید و سرانجام بعد از 14 ساعت به تهران برسید حالا نام راننده اتوبوس چیست؟

 

الف) راننده واحد

ب) راننده ترن

ج) راننده ویژه

د) خودم

 

 

 

 




موضوع مطلب :

          
یکشنبه 88 بهمن 18 :: 9:41 عصر

آروغ زدن

- آروغ زدن نشانهٔ چیست؟
بعد از پاک‌کردن یک بشقاب غذای خوشمزه آروغی می‌زنید که انگار کوهی را از سر دل خود برداشته‌اید. میزبان آن را نشانهٔ خوشمزّگی غذای خود می‌‌داند و معدهٔ شما از دست مقداری گاز یا کمی هوای بلع شده خلاصی می‌یابد. وقتی چیزی می‌جوید یا جرعه‌ای فرو می‌دهید، هوا به درون دهان رفته و همراه با بلع وارد مری می‌شود. از اینجا دو امکان وجود دارد: یا هوا وارد معده می‌شود یا در ته مری مانده و سپس مانند حبابی در ته یک ظرف آب بالا آمده و از دهان خارج می‌شود.ممکن است مقداری هوا در معده جمع شود و فرد آروغ نزند، اما اگر هوا در مری‌گیر کرده باشد احتمال آروغ بسیار زیاد است. بلع هوا احتمالاً شایع‌ترین علت آروغ زدن است. آلرژی‌های غذائی و حساسیت به شیر و نیز کمبود اسید معده می‌توانند باعث آروغ زدن شوند.
- درمان آروغ زدن
آروغ زدن مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند، فقط ممکن است نا به هنگام باشد، مخصوصاً وقتی که در میان جمع هستید. در اینجا را‌ه‌های کنترل آن گفته می‌شود. کمتر هوا بخورید. گرچه دلیلی برای آروغ نزدن بعد از جویدن با دهان بسته وجود ندارد، اما بهتر است غذا را آهسته و با دقت بجوید. این کار به هضم نیز کمک کرده و هوای کمتری فرو می‌دهد. عصبی نشوید. بعضی افراد هنگام عصبی شدن با انگشتانشان بازی می‌کنند. برخی دیگر هوای زیادی بلع می‌کنند، تا گلوی خشک شده را نرم کنند. سعی کنید راه دیگری برای رفع عصبانیت خود بیابید. مثلاً کمی ورزش یا پیاده‌روی کنید.
نوشابهٔ گازدار نخورید. نوشابه‌های گازدار چیز خوشمزه‌ای هستند، اما هوای فشرده شده در آنها گاهی باعث آروغ می‌شود. اگر نمی‌خواهید تا بعد از پایان مهمانی آروغ بزنید، نوشابهٔ بدون گاز بنوشید.
آدامس نجوید. جویدن آدامس باعث تشکیل بزاق بیشتر شده که با بلع آن هوا نیز خورده می‌شود.
با لیوان بنوشید. نوشیدن مایعات با نی یا بطری امکان مخلوط شدن هوا را با آنها زیاد می‌کند. با لیوان یا فنجان آب بخورید. غذای هوادار نخورید. غذاهائی که بعد از پخت پف می‌کنند مقداری هوا در خود دارند و امکان آروغ زدن را زیاد می‌کنند.رژیم غذائی خود را کنترل کنید. اگر هیچ‌یک از این کارها از آروغ زدن جلوگیری نکند، امکان وجود یک آلرژی غذائی یا حساسیت به شیر وجود دارد. حذف با دقت برخی غذاها از برنامهٔ غذائی به‌ یافتن علت آروغ کمک می‌کند. برخی از شایع‌ترین آنها عبارتند از شیر، تخم‌مرغ، گندم، ذرت، سویا، بادام زمینی، مرکبات، کوکاکولا، و شکلات. بسیاری از مردم آلرژی غذائی دارند و وقتی غذای آلرژی‌زا را کنار می‌گذارند، مشکل آنها را رفع می‌شود. مثلاً اگر چند روز شیر نخورید، آروغ زدنتان متوقف می‌شود. به این طریق می‌توانید مشکل خود را بیابید. فقط از آن مطمئن شوید، مثلاً باز هم شیر بخورید، اگر آروغ دوباره شروع شد، باید منبع غذائی کلسیم‌دار دیگری به‌جای شیر مصرف کنید.اسید معده را آزمایش کنید. اگر چند علت برای آروغ ‌زدن خود یافتید و نتوانستید آن را متوقف کنید، از پزشک خود بخواهید آزمایش هایدلبرگ انجام دهد. این آزمایش میزان اسید معده را اندازه می‌گیرد. در حالی که زیادی آن باعث زخم معده می‌شود، کم بودن آن باعث کند شدن هضم و آروغ زدن می‌شود. اسید معده را بالا ببرید. اگر دچار کمبود اسید معده هستید، باید همراه با چند لقمهٔ اوّل غذای خود اسید وارد معده کنید. برای این کار قرص اسید کلریدریک را با تجویز پزشک خود مصرف کنید. نقل از مجله الکترونیکی ویستا

 




موضوع مطلب :

          
پنج شنبه 88 بهمن 15 :: 8:15 عصر

آشنایی با گیاه دارویی آویشن باغی

آویشن باغی یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی و ادویه‌‌ای است. تیموس (Thymus) کلمه‌ای یونانی و به معنای شجاع است. مردم یونان باستان این گیاه را نماد شجاعت میدانسته‌اند. از آویشن باغی در اکثر فارماکوپه‌های (دارونامه‌ها) معتبر به عنوان یک گیاه دارویی نام برده شده و خواص درمانی آن بر شمرده شده است.
? خصوصیات گیاه شناسی
آویشن باغی گیاهی خشبی، چند ساله و متعلق به خانواده نعناع (
Lamiaceae)میباشد. منشأ این گیاه نواحی مدیترانه گزارش شده است. ارتفاع این گیاه متفاوت و بین ?? تا?? سانتی‌متر است.برگها کوچک، متقابل و کم و بیش نیزه‌ای شکل بوده و پوشیده از کرکهای خاکستری رنگ است. گلها کوچک، سفید، ارغوانی یا صورتی است که در قسمت فوقانی ساقه‌هایی که از بغل برگها خارج میشوند روی چرخه‌هایی به صورت مجتمع پدیدارمیشوند.
میوه دراین گیاه فندقه به رنگ قهوه‌ای تیره بوده و طول آن یک میلی‌متر است. داخل میوه‌
? دانه به رنگ قهوه‌ای تیره وجود دارد. وزن هزار دانه ??/? تا ??/? گرم است.
? مواد مؤثره
پیکر رویشی آویشن باغی حاوی مواد مؤثره واز نوع اسانس میباشد. اسانس این گیاه زرد رنگ بوده و مقدار آن بین
? تا ? درصد متغیر است. مهمترین اجزاء تشکیل دهنده اسانس را تیمول، کارواکرول و پاراسیمول تشکیل میدهد. پیکررویشی همچنین حاوی تانن، فلاونوئید، ساپونین و نیزمواد تلخ میباشد.
? اثر درمانی
مواد مؤثره آویشن باغی خلط آور بوده و برای معالجه سرفه مورد استفاده قرار میگیرد. از تنتور و عصاره‌های الکلی پیکررویشی این گیاه برای معالجه سرفه، گلودرد، برونشیت و آسم استفاده فراوان میشود.
? سایر کاربردها
مواد مؤثره آویشن باغی درصنایع غذایی به مقادیر فراوان کاربرد دارد. از تیمول و کارواکرول آن بعنوان نگهدارنده مواد غذایی درصنایع غذایی استفاده میشود. اسانس آویشن باغی همچنین خاصیت شدید ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد.
از مواد مؤثره این گیاه در صنایع آرایشی و بهداشتی و در تهیه کرم‌ها، عطرها، لوسیونها، دهانشویه‌ها و پماد استفاده میشود. مواد مؤثره آویشن باغی نیز از ترکیبات ضد ریزش مو در عصاره‌های گیاهی مورد استفاده در شامپو میباشد. از اسانس این گیاه به عنوان آروماتراپی (درمان با مواد معطر) استفاده شده و درخمیر دندان نیز به عنوان یک ماده ضد باکتری مورد استفاده قرار میگیرد.
‌? فرآورده‌ها
از این گیاه داروهایی به شکل شربت، قرص مکیدنی، بخور، قرص، اسانس و همچنین ترکیبات آروماتراپی تهیه میشود. از عصاره‌های آبی، آبی – الکلی و پروپیلن گلایکولی آویشن باغی نیز در تهیه شامپو،‌کرم، پماد و دیگر فرآورده‌های استفاده فراوان می شود.

نقل از مجله الکترونیکی ویستا




موضوع مطلب :

          
پنج شنبه 88 بهمن 15 :: 8:10 عصر

آشنائی با گیاهان داروئی و خواص آنها

? گیاه ماشک گل خوشه ای
این گیاه با توجه به داشتن ساقه کلفت و آبدار بسیار مورد توجه است. همچنین ساقه این گیاه بسیار شیرین و مقوی است. در ارتفاعات رویش دارد و رشد یکساله دارد که از اواسط فروردین شروع می شود.
‌? گیاه لاله واژگون
این گیاه نه تنها گل زیبایی است بلکه خواص درمانی متعددی نیز دارد. این گیاه گل اشک نیز نامیده می شود و این به خاطر این است که مقداری شبنم در بین این گلها جمع می شود و بعد از گل به پائین می چکد.
عمر این گیاه بسیار کوتاه است. از اوایل اردیبهشت ماه گل دهی این گیاه شروع می شود و در فصل بارش تمام می شود.
خواص دارویی این گیاه اصولاً در پیاز این گیاه است. پیاز این گیاه داروی مؤثری برای دردهای رماتیسمی و دردهای مفصلی و پاک کننده دستگاه کبدی است. البته این گیاه جزء داروهای سمی است و مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.
? گیاه گل خیار
این گیاه مصرف خوراکی ندارد و از کوبیده گل آن به عنوان یک نرم کننده ی پوست استفاده می شود. گونه کوهستانی آن در ارتفاعات و گونه دشتی آن در جلگه ها و کف دشتها می روید و فصل گل دهی این گیاه از اواخر فروردین ماه تا پایان اردیبهشت ماه است.
? گیاه زنبق وحشی
این گیاه علاوه بر گونه وحشی اش که در کوهستانها می روید بصورت پرورشی در خانه ها و گلخانه ها نیز پرورش می یابد.
موارد استفاده این گیاه بدین صورت است که پیاز گیاه را از خاک خارج کرده و می کوبند و درون پارچه ای قرار می دهند و بر روی مفاصلی که رمکاتیسم دارند می بندند.
مناطق رویش این گیاه در ارتفاعات
?500 متر می باشد. از آنجائیکه پیاز این گیاه دائمی است، فصل رویش آن از اواخر فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه می باشد.
? گیاه موسیر
این گیاه گونه های بسیار زیاد و استفاده های خوراکی دارد. ریشه و پیاز گیاه بعد از انجام یکسری اقدامات خاص مورد استفاده قرار می گیرد. بدین صورت که آنها را به شکل رشته های بسیار نازک در آورده و در مسیر آب سرد قرار می دهند تا تلخی که در پیاز آن هست از بین برود، آنرا در آفتاب خشک می کنند تا به عنوان چاشنی غذایی مصرف شود.
عمدتاً مناطق رویش این گیاه در غرب ایران، کوهستانها و مناطق برف گیر می باشد و فصل رویش این گیاه از اواسط فروردین ماه تا پایان خرداد ماه است. این گیاه به صورت محلی به عنوان مُلیّن، خلط آور و آرامش بخش استفاده می شود.
? گیاه گلرنگ وحشی
این گیاه از خانواده گل مینا یا مرکبات است. گلبرگهای این گیاه قرمز و ارغوانی رنگ است که به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می شود.
از کلاله و گلبرگ این گیاه به عنوان یک رنگ گیاهی استفاده می شود. گیاه مقاومی است و استفاده خوراکی برای دام ندارد و ظهور این گیاه در هر منطقه ای نشان دهنده تخریب این خاک در منطقه است.
فصل گل دهی آن از خرداد ماه تا تیرماه است.
? گیاه شبدر
این گیاه خواص دارویی ندارد ولی موارد استفاده متعددی دارد. یک نوع علوفه عالی برای دامها محسوب می شود. شبدر اصولاً در حالت تر بودن، حالت مسهلی دارد و مقدار کم آن مُلیّن و مقدار زیاد آن مسهل است ولی در حالت خشک بودن عکس این عمل، یعنی قابلیت قابض بودن را دارد. گیاه خوبی برای سرفه و ناراحتیهای تنفسی از جمله عفونت سینه از نوع برونشیت می باشد.
گلهای شبدر قرمز به صورت جوشانده تصفیه کننده خوبی برای خون است و در مواردی حتی در مورد سرطان معده از این گیاه استفاده می شود.
? گیاه ریواس
گیاه ریواس با برگهای پهن و ساقه بلند و گلهای خوشه ای در ارتفاعات و دامنه های شیب دار رویش دارد. خود ساقه این گیاه بصورت خام به عنوان یک ماده غذایی مطرح است. برگهای آن نیز هم به صورت خام و هم به صورت پخته به عنوان خوراکی مصرف می شود. طعم این گیاه ترش مزه و گس است. داروی خوبی برای بیماریهای دستگاه گوارش از جمله اسهال می باشد. این گیاه بخاطر داشتن ویتامینهای
C و B و A مورد توجه است. همچنین این گیاه با خاصیتی که دارد لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین می کند که دربیماریهای قند خون مورد توجه است.
زیاده روی در مصرف این گیاه اصولاً یک سری عوارض دارد، از جمله اینکه برای کلیه و مثانه مشکل تراشی می کند.
فصل رویش از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه است. این گیاه سرد است و برای افراد سرد مزاج داروی خوبی نیست.
? گیاه خاکشیر
این گیاه استفاده دارویی و غذایی دارد از جمله رفع کننده گرمازدگی و ضد اسهال است.
این گیاه اوایل بهار رشد می کند و اواسط اردیبهشت ماه به گل می نشیند و تا اواخر خرداد ماه دانه این گیاه که موارد استفاده زیادی دارد، قابل بهره برداری است.
خاکشیر از زمانهای گذشته کاربرد داشته است و بهترین کاربرد آن به خاطر خاصیت ضد عفونی کننده اش می باشد و برای ناراحتیهای روده مثل اسهال و یا حتی یبوست مفید است.
این گیاه را بصورت خیس کرده استفاده می کنند و در موارد جراحات و تبهای زیاد بسیار مؤثر است و همچنین بو داده ی آن اسهال های سخت را درمان می کند.

 




موضوع مطلب :

          
پنج شنبه 88 بهمن 15 :: 8:2 عصر



موضوع مطلب :

          
پنج شنبه 88 بهمن 15 :: 7:52 عصر
دانشمند‌ان برای نخستین بار در یک پژوهش جدید موفق شدند از سلول‌های پوستی به طور مستقیم سلول‌ عصبی (نورون) تولید کنند. 

 

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

          
یکشنبه 88 بهمن 11 :: 10:36 عصر
درمان های سنتی بر چهار رکن اصلی مبتنی بر :
1 ـ تشخیص
2 ـ پالایش معده و روده ، خون و خلط
3 ـ متعادل کردن مزاج یا ( خلط ) با در نظر گرفتن گرمی یا سردی مزاج شخص
4 ـ علاج
پیشینیان گرمی را به خوراکی های طبیعی انرژی دهنده اطلاق می کردند ( که شامل شیرین مزه ها مانند عسل و تندمزه ها مانند فلفل است ) و با مصرف آنها علائم یا عوارض گرمی ایجاد می شود که عبارتند از : عوارض پوستی (جوش و خارش و ... ) گلودرد ، سوزش ادرار ، تلخی زبان ، عوارض کبدی ، بدبویی عرق ، چاقی موضعی ، چرب شدن پوست سر ، افزایش احتمال مذکر شدن جنین ، تقویت حافظه ، خشک شدن بینی و دهان ، ایجاد یبوست ، افزایش میل جنسی .


ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

          
سه شنبه 88 بهمن 6 :: 1:8 صبح

فعالیت در آزمایشگاه 

 قسمت دوم میکروسکوپ

تهیه لام میکروسکوپی از بشره پیاز  اینجا  

یک آزمایش ساده میکروسکوپی  :مشاهده سلول های بشره پیاز  اینجا 

 یک تصویر حقیقی از گویچه های قرمز خون زیر میکروسکوپ با بزرگ نمایی 400 برابر

مشاهده سلول های بافت چربی LIPOMA:

گویچه های قرمز خون  پس از رنگ آمیزی با رنگ گیمسا

کلیک کنیدRed Blood Cells  

 با بزرگ نمایی 1000 برابر زیر میکروسکوپ

نقل از گویچه قرمز

 




موضوع مطلب :

          
سه شنبه 88 بهمن 6 :: 12:58 صبح

 

ایمنی در آزمایشگاه

بیست پیام طلایی کار در آزمایشگاه

آموزشیار آزمایشگاه : دانش آموزان عزیز توجه کنید , لطفا دقت کنید

یک خبر خوب برایتان دارم فردا اولین جلسه آزمایشگاه مدرسه شما برگزار می شود .یک سری بایدها ونبایدها وجود دارد که لازم است قبل از ورود به آزمایشگاه با آنها خوب آشنا شوید .       من این مطالب را به صورت فهرست تهیه کرده ام واینجا برای استفاده شما قرار داده ام

لازم است قبل از ورود به آزمایشگاه مطالب این جزوه را با دقت بخوانید ,  و آنرا در ذهن خود حفظ  و آویزه گوش خود کنید. یک نسخه از آن جزوه را هم بیاورید تا من قاب بگیرم  در معرض دید همه قرار دهم.

 

1- همواره عادت کنید با  روپوش مخصوص وارد آزمایشگاه شوید . درآزمایشگاه دستکش دست کرده و ماسک بزنید.

. 2هیچگاه با دستکش چشم , بینی , سایر اعضای بدن را نخارانید ولمس نکنید

 3 - همواره روی ظروف معرفها بر چسب نصب کنید . بر روی برچسب نام , فرمول , غلظت معرف را ثبت کنید . به بر چسب روی معرفها توجه کنید.

 4- در محیط آزمایشگاه جدی باشید . از شوخی جدا اجتناب کنید.

5- هرگز در آزمایشگاه چیزی نخورید ونیاشامید حتی آدامس نجوید .

عادتهایی هم چون جویدن ناخن و مالیدن قلم به دهان را قطعا ترک کنید

6- با دستکش از محل کار خارج نشوید.

7- هرگز برای کشیدن مواد آزمایشگاهی توسط پیپت از دهان استفاده نکنید.

8- همواره قبل از بازکردن درب ظروف مواد سمی ,هود را روشن کنید .

9- همواره الکل,اتر , استون وسایر مواد قابل اشتعال را از شعله دور و درمکان های مخصوص خود قرار دهید .

10*- برای تهیه محلول رقیق اسید ها همواره اسید را آهسته آهسته با احتیاط به آب اضافه کنیم .از ریختن آب در اسید جدا خود دار ی کنید .

11- همواره درب ظروف حاوی معرفها را خوب ببندید

12- همواره از تماس دستها با الکل متانول خوداری کنید .الکل متانول به سرعت از طریق پوست جذب می شود .بخارات الکل متانول سمی است در صورت تماس دستها را با آب بشوئید.

13- همواره محیط آزمایشگاه را تمیز نگاه داشته . وسایل اضافی را از توی دست وپا دور کنید.

14- ورود حیوانات , حشرات را به آزمایشگاه کنترل کنید.

15- هرگز ماده شیمیائی که اضافه آمده جهت صرفه جوئی به ظرف اصلی برنگردانید.

16- هرگز مواد را جهت وزن کردن مستقیم در کفه ترازو نریزید.

17- هرگز دو ماده مختلف شیمیائی را قبل از آگاهی کامل از نتیجه واکنش با هم مخلوط نکنید.

18- هرگز درب دستگاه سانتریفیوژ ر ادر هنگام چرخش باز نکنید .هرگزبا دست از سرعت دستگاه سانتریفیوژ نکاهید.

19 - همواره جهت ساختن محلول های شیمیائی از آب مقطر استفاده کنید.

-20 در پایان کار, خود را ملزم بدانید وسایل ومواد را در جای خود قرارداده سطح میز کار خود را خوب تمیز کنید .

نقل از سلام گویچه قرمز

 



موضوع مطلب : علمی

          
سه شنبه 88 بهمن 6 :: 12:58 صبح
<   1   2   3   >   
پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 70
  • بازدید دیروز: 7
  • کل بازدیدها: 355087
امکانات جانبی