سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کانون آموزش زیست شناسی گرگان
این وبلاگ به منظور تبادل اطلاعات و آموزش زیست شناسی برای علاقمندان راه اندازی شده است.
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

هشدار

مصرف بعضی از داروها موجب اعتیاد می شود یعنی فرد دچار وابستگی جسمی و یا روانی به آن دارو می شود بطوری که اگر مصرف آن ماده را قطع کند علائم و عوارض ناشی از ترک، دید می آید .

معمولا جوان ها این داروها را به خاطر بعضی از اثرات زودگذر آنها مورد سوء مصرف قرار می دهند. در بعضی از موارد هم ممکن است ابتدا دارو با نظر پزشک مورد تجویز  قرار گیرد ولی مصرف طولانی و یا غیر ضروری و اکثرا افراطی آن داروها سرانجام منجر به اعتیاد خواهد شد .

? - مواد دارویی مخدر شبه تریاک :

کدئین - مرفین - پتدین - متادون - ترامادول - بوپرونورفین - دیفنوکسیلات

 

کدئین : دارای اثرات ضد درد و تسکین دهنده است و در بازار دارویی ایران در ترکیب با استامینوفن (استامینوفن کدئین، آسپرین ( آسپرین کدئین ) ، شربت سرفه  ( اکسپکتورانت کدئین ) وجود دارد .

مرفین و پتدین : به شکل آمپول موجود می باشد که مصارف درمانی آن در دردهای شدید ناشی از بیماری سنگ های ادراری یا پس از عمل جراحی بعنوان تسکین دهنده می باشد که می تواند مورد سوء مصرف قرار گیرد .

 

ترامادول : اخیرا به عنوان ضد درد به شکل کپسول و آمپول در بازار دارویی ایران وجود دارد . شکل تزریقی آن با نام پیرالژین نیز در دسترس می باشد .

 

بوپرونورفین : این دارو به صورت آمپول با اسامی تجاری تمجیزک ، درجزک و ... به صورت غیرقانونی وارد کشور می شود و اخیراً سوء مصرف زیادی پیدا کرده است. ضمناً قرص زیرزبانی آن در حال تولید در کشور می باشد .

 

متادون : از این دارو برای ترک اعتیاد به مواد مخدر نیز استفاده می شود. ولی به جهت این که خود دارای اثرات مخدر است، موجب اعتیاد می شود .

 

دیفنوکسیلات : این دارو از دسته داروهای ضد اسهال مخدر است که مصرف طولانی مدت مقادیر بیش از حد درمانی آن موجب وابستگی جسمی می شود و علاوه بر آن سریعاً نسبت به اثرات ضد اسهالی آن تحمل ایجاد           می شود بدین معنی که با قطع دارو بیمار دچار اسهال شدید می گردد .

)در ضمن داروی لوپرامید نیز از جمله داروهای ضد اسهال بدلیل اثرات شبیه به دیفنوکسیلات می تواند مورد سوء مصرف قرار گیرد (


نقل از مجله الکترونیکی پزشکی سلامت ویستا

 




موضوع مطلب : آموزشی

          
جمعه 89 اردیبهشت 17 :: 7:32 صبح

پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 51
  • بازدید دیروز: 7
  • کل بازدیدها: 355068
امکانات جانبی