سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کانون آموزش زیست شناسی گرگان
این وبلاگ به منظور تبادل اطلاعات و آموزش زیست شناسی برای علاقمندان راه اندازی شده است.
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

انواع ابژکتیو    (ive)

ابژکتیوهارا از نظر طرز به کارگیری، وضع عدسی‌های درونی و همچنین کاربردی که دارند به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کنند.

1- انواع ابژکتیو از نظر روش به کارگیری

دو نوع ابژکتیف خشک و ایمر سیون در نظر گرفته می شود. وقتی محیط شفاف بین جسم و ابژکتیو (فاصله فرونتال) هوا یا گاز باشد، ابژکتیو را اصطلاحاً خشک می‌نامند و اگر این فاصله به وسیله مایعی (آب، گلیسیرین، روغن سدر، آلفابرمونفتل) پُرشود ابژکتیو را ایمرسیون می‌گویند . در درشت نمایی‌های بالا که به نور بیشتری نیاز است، از شرایط ایمرسیون استفاده می‌شود که ضمن آن مایع موجود در فاصله فرونتال کار یک عدسی محدب را انجام می‌دهد وپرتوهای نوری را همگرا کرده، به ابژکتیو می‌رساند و به این ترتیب از هدررفتن پرتو جلوگیری  می شود .

2- انواع ابژکتیو بر حسب ترکیب وکارآیی عدسی‌ها

بر حسب نوع وکار آیی عدسی‌ها ، انواع مختلفی از ابژکتیو شناخته می شود :

الف- ابژکتیوآکروماتیک: انواع مختلف شیشه، ازنظر میزان پراش، در رنگ های مختلف با یکدیگرتفاوت دارند. در ابژکتیو های آکروماتیک عدسی هایی را که از نظر ترکیب شیشه های مختلف ایجاد شده اند به صورت مجموعه هایی دوتایی (مقعر، محدب) به کار می‌گیرند.

در این ابژکتیو ها با استفاده از ترکیب عدسی‌های دارای جنس وتحدب متفاوت ( عدسی‌های مقعر ومحدب) ، پرتوهای قرمز وآبی را در یک کانون جمع‌آوری کرده و از مجموعه‌ی آنها ، طیف سبز مایل به زرد را می‌رساند ، که در چشم بیشترین حساسیت را ایجاد می‌کند .این نوع عدسی‌ها را عدسی‌های دارای سیستم دوتایی می نامند.

ب- ابژکتیوآپوکروماتیک: در این ابژکتیوها ترکیب عدسی‌های مختلف به نحوی است که مجموعه‌ای ازطیف های عکسبرداری های میکروسکوپی مناسب اند و درمیکروسکوپ‌های دقیق‌تر کاربرد دارند .

 مقایسه عبور پرتوهای نوری، از محل پُرشده از روغن ایمرسیون(سمت راست) و هوا (سمت چپ) که در نتیجه‌ در حالت عبور از روغن ایمرسیون پرتوهای بیشتری وارد ابژکتیو می‌شوند. (چون به خط عمود نزدیکتر می‌‌شوند)                                                       

ادامه دارد




موضوع مطلب :

          
شنبه 90 بهمن 8 :: 2:0 صبح

پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 45
  • بازدید دیروز: 7
  • کل بازدیدها: 355062
امکانات جانبی