سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کانون آموزش زیست شناسی گرگان
این وبلاگ به منظور تبادل اطلاعات و آموزش زیست شناسی برای علاقمندان راه اندازی شده است.
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

اکثر دانش‌آموزان ، روش‌های مؤثرمطالعه و یادگیری را نمی‌دانند و البته این بدین دلیل است که درمدارس ، هیچ‌گونه آموزشی در این خصوص داده نمی‌شود بیشتر اوقات ، معلمان کلاس را به تدریس مطالب درسی اختصاص می‌دهند و اغلب به دانش‌آموزان نمی‌گویند که چگونه این مطالب را مطالعه‌ کنند و بیاموزند.

در کلاس همیاری مطالعه اغلب متداولترین راهبرد مورد استفاده معلمین برای بخش « آمادگی فردی دانش‌آموزان» جهت شرکت در بحث گروهی می‌باشد. لذا ضرورت دارد دانش‌آموزان باشیوه‌های مؤثر مطالعه و یادگیری آشنا باشند و با راهنمایی معلم فرصت کافی برای آشنایی و تسلط یافتن بر این روشها به آنها داده شود. آنچه در این پیک به شما تقدیم می‌شود یکی از بهترین و کارآمدترین راهبردهای مطالعه می‌باشد.

برنامه‌ریزی و روشهای صحیح مطالعه

همانگونه که نیل به هر مقصودی در تمامی زمینه‌ها، رعایت اصول و قواعدی را می‌طلبد که بدون رعایت آن اصول کسب موفقیت و رسیدن به نقطه اوج ممکن نیست در مطالعه نیز مجموعه اصولی وجود دارد که تحت نام نظام مطالعه، راهنمای فرد برای حرکت از مسیرهایی است که وی را به نقطه اوج بازدهی در مطالعه رهنمون می‌سازد و سبب افزایش یادگیری ، افزایش میزان علاقه به مطالعه، افزایش توان تجزیه و تحلیل، افزایش اطلاعات و کسب قدرت مبتنی بر دانش می‌گردد.

متفکرانی که به تنظیم قواعد و اصول مطالعه پرداخته‌اند هر یک بر مبنای شیوه‌هایی که مروج آن بوده‌اند به گونه‌ای خاص مراحل نظام مطالعه را پیشنهاد کرده‌اند که وجه اشتراک این نظامها بسیار بیشتر و عمیقتر از وجوه افتراق آن‌ها می‌باشد وگوناگونی نظامها  به میزان تأکیداتی است که در هر نظام بر مراحل مختلف نظامهای مطالعه صورت می‌گیرد. نظامهای مطالعه‌ای که در سطح جهان مورد عمل قرار می‌گیرد بر اساس حروف اول نام انگلیسی هر یک از مراحل آن تحت عناوین RQRSTC   و PQ5R   نامیده می‌شود.

ـ مراحل سیستم مطالعه PQ5R   عبارتست از Review   ( بررسی اولیه)، Question ( سؤال گذاری)، Read  (مطالعه اصلی ) ، Record (یادداشت کردن)، Recitation ( بازخوانی)، Reflect (امتحان ازخود) ،  Review ( مرور ) .

ـ مراحل سیستم مطالعه  PQRSTC عبارتست از Preview ( بررسی اولیه)،Question ( سؤال گذاری) ، Read  ( مطالعه اصلی)، Self -  recitation (بازخوانی ذهنی خود)، Test  (امتحان)، Continuation ( مطالعه مستمر).

تمایز این نظامها بر حسب میزان تأکید بر هر یک از مراحل وشیوة عمل آن است هر نظامی میزانی از بازدهی را به دنبال دارد بیشترین بازدهی تنها بر مبنای نظام مطالعه برتر حاصل خواهد شد.

ادامه دارد...




موضوع مطلب :

          
یکشنبه 91 مهر 30 :: 1:0 صبح

پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 60
  • بازدید دیروز: 7
  • کل بازدیدها: 355077
امکانات جانبی