سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کانون آموزش زیست شناسی گرگان
این وبلاگ به منظور تبادل اطلاعات و آموزش زیست شناسی برای علاقمندان راه اندازی شده است.
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

سؤال:گوارش در گیاهان گوشتخوار چگونه است؟

پاسخ: در سطح برگ های آن ها یک سری غدد گوارشی وجود دارد که با ترشح آنزیم هایی باعث گوارش برون سلولی حشرات می شوند تا نیتروژن مورد نیاز خود را بدست آورند.

 

 

سؤال: اگر گیاهان گوشتخوار ار در محیط غنی از نیتروژن قرار دهیم، می توانند رشد کنند؟

پاسخ: بله رشد آنها بیشتر(سریع تر) می شود. چون ریشه قابلیت جذب نیترات از خاک را دارد و به دلیل کمبود نیترات آنها با شکار حشرات سازگاری حاصل کرده اند و این به معنی نا توانی جذب نیتروژن خاک نمی باشد.

 

سؤال: گیاهان C3 قدیمی ترند یا گیاهان C4 ؟ چرا؟

پاسخ:شواهد حاکی از این است که در دوران سوم زمین شناسی دی اکسید کربن هوا به شدت کاهش یافت بنابراین گیاهان سی 3 نمی توانستند شرایط تغییر یافته را به خوبی تحمل کنند در نتیجه برخی از آن ها قابلیت زندگی با شرایط کمبود اکسیژن را کسب کرده اند یعنی سی 4 و به تدریج در دوره های بعدی زمین شناسی با افزایش میزان دی اکسید کربن، گیاهان سی 3 گسترش یافتند ولی گیاهان سی 4 نیز به زندگی ادامه داده اند.

 

سؤال: چرا برخی گیاهان خزان پذیر و برخی دیگر همیشه سبزند؟

پاسخ: در همه انواع گیاهان فرایند تشکیل برگ ها و مرگ(ریزش )آن ها اتفاق می افتد ولی تفاوت اینجاست که گیاهان خزان پذیر در یک فصل مشخص مثلاً بهار برگ ها همه تولید می شوند و در فصل سرد پائیز همه به تدریج می ریزند. ولی در گیاههان همیشه سبز تولید وریزش برگ ها در یک فصل وبه طورهمزمان نمی باشد.

 

سؤال: عملکر وموقعیت بافت چوب پنبه چگونه است؟

پاسخ: محل و منشاء بافت چوب پنبه در گیاهان مختلف متفاوت است.دربر خی گیاهان از پارانشیم پوست در زیر لای? اپیدرم منشاء گرفته و در برخی دیگر از پارانشیمی درونی تر آبکشی .

در برخی گیاهان به صورت مریستم های جداگانه (منقطع) فعال می شود ولی در برخی دیگر از گیاهان چندفلوژن به هم پیوسته و یک حلقه(استوانه) کامل را تشکیل می دهند.

نکته:درونی ترین فلوژن، مرز بین بین بافت های زنده و بافت های مرده گیاه را مشخص می کند.

 

سؤال: مکانیسم جذب گامت نر به سوی تخوزا در گیاهان پست چگونه است؟

پاسخ: در گردن آرکگن نارس یکسری سلول هایی وجود داراند که محل کانال را بسته اند که پس از رسیدن آرکگن و تشکیل تخمزا این سلول ها هضم شده و از خود مواد شیمیایی(سیگنال های شیمیایی) آزاد می کنند تا آندوسپرم مسیرحرکت به سمت تخمزا را پیدا کند.

 

سؤال: آیا تشکیل لیگنین لزوماً باعث مرگ سلول ها می شود یا خیر؟

پاسخ: چوبی شدن دارای درجات متفاوتی است و هر سلولی که چوبی می شود لزوماً نمی میرد و لی اگر شدت چوبی شدن زیاد باشد ممکن است سلول به سرعت از بین برود.

در برخی از سلول ها مرگ برنامه ریزی شده وجود دارد که به لیگنینی شدن ربطی ندارد به طور مثال در آندوسپرم دان? کرچک مقادیر زیادی روغن ذخیره می شود ولی در حین جاوانه زدن، آندوسپرم تمام ذخایر خود را تجزیه کرده و به لپه ها منتقل می کند و خودش می میرد.

 

سؤال: آیا دیوار? سلول های آبکشی دیواره دوم دارند؟

پاسخ: خیر دیوار? دوم ندارند ولی دیوار? اول آنها به کمک مواد پکتوسلوسزی ضخیم تر می شود.

 

سؤال: آیا سلول های کلاهک ریشه زنده هستند؟

پاسخ: در ساختار کلاهک ریشه دو نوع سلول داریم سلول هایی که در سطح کلاهک قرار دارند چوب پنبه ای شده و می میرند ولی سلول های داخلی تر زنده اندو حتی موسیلاژ(نوعی پلی ساکارید) ترشح می کنند تا ریشه راحت تر به درون خاک نفوذ کند.

 

سؤال: منظور از لان چیست؟

پاسخ: دو نوع لان داریم 

 1- لان اولیه که از نازک باقی ماندن دیوار? نخستین بوجود می آیند.

2- لان ثانویه که از تشکیل نشدن یا نازک باقی مانددیوار? دوم تشکیل می شود. به لان های نوع دوم پیت(Pit) و به زبان فرانسوی پونکتواسیون  و یا به فارسی لان می گویند.

دیواره اولیه

لان اولیه

تیغه میانی

لان ثانویه

دیواره ثانویه

 

 

 

 

 

 


سؤال: آیا ژن خودناسازگار در هم? گیاهان دیده می شود؟

پاسخ: خیر در برخی گیاهان مانند خانواده آفتاب گردان و نعناء دیده می شود.

 

سؤال: آوند های آبکشی اولیه هنگام از بین رفتن چگونه جایگزین می شوند؟

پاسخ: سلول های اوند آبکشی با سلول همراه همزمان از یک سلول پروکامبیومی بوجود می آیند ، همزمان فعالیت می کنند و همزمان هم از بین می روندولی به جای آنها از بافت کامبیومی سلول آبکش ثانویه جایگزین می شود .




موضوع مطلب :

          
سه شنبه 87 دی 24 :: 12:35 صبح

پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 44
  • بازدید دیروز: 7
  • کل بازدیدها: 355061
امکانات جانبی