سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کانون آموزش زیست شناسی گرگان
این وبلاگ به منظور تبادل اطلاعات و آموزش زیست شناسی برای علاقمندان راه اندازی شده است.
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

نانو فناوری می تواند موجب انتقال ملکول های جدیدی شود که هدف آنها تومورهای مغزی است!

 

 

محققان مرکز سرطان شناسیUC Davis Cancer Center از کشف یک ملکول جدید خبر داده اند که سرطان بسیار خطرناک Glioblastoma را هدفگیری می کند.

این یافته که در شماره ژوئن مجله ی European Journal of Nuclear Medicine and Molecular Imaging به چاپ رسیده، امید زیادی برای درمان موثرتر سرطان های لاعلاج را زنده کرده است.

گلیوبلاستوما یکی از مشهورترین و کشنده ترین نوع تومورهای مغزی در بزرگسالان هستند که اشکال نامنظمی داشته و سریعاً بافت های مجاور را مورد حمله قرار می دهند.

همین امر موجب شده که درمان و مبارزه با این سرطان بسیار مشکل باشد.

Kit Lam مدیر بخش هماتولوژی و انکولوژی US Davis  و نویسنده مقاله می گوید:اغلب بیماران مبتلا به این نوع سرطان تحت شیمی درمانی و تشعشع قرار می گیرند و متأسفانه اغلب آنها بیش از یکسال زنده نمی مانند.

به همین دلیل او وهمکارانش در جستجوی مولکولی های جدیدی بودند که بتواند به جریان خون بیماران تزریق شده و غلظت های بالایی از رادیو نوکلئوتیدها را حمل کند و مستقیماً به تومورهای مغزی برساند و در همین حال به سلول های سالم نیز آسیب نرساند!

در طی همین تحقیق، مولکولی بنامLXY1 را یافتند که بصورت بسیار اختصاصی به مولکولهای سطح سلولی بنام آلفا3اینتگرین متصل می شود. این مولکول، در سلول های سرطانی به میزان زیادی بیان می شود.

با وارد نمودن مولکولLXY1 نشاندار در سلول های پوست و مغز موش ها و تصویر برداری فلورسانس مادون قرمز مشخص شد که مولکول های مذکور ترجیحاً به سلول های گلیوبلاستومای انسانی در هر دو منطقه(مغز و پوست) متصل شده اند.

این مشاهده امید بسیاری را به دانشمندان میدهدکه بتوانند درمان های تخصصی را بصورت هدفدار در جهت درمان گلیوبلاستوما بکار ببرند.

آنها در ادامه، روشهای درمانی قویتری را که شامل iodine-131 که شکلی از رادیونوکلئوتیدهای متداول در درمان انواع سرطان است، برای اتصال به LXY1 استفاده کردند.

همچنین از فناوری نانو برای تولید نانو ذره یا Smart bomb""  که بتواند داروهای ضد سرطانی را حمل نماید، استفاده کردند.

 

 

 




موضوع مطلب :

          
سه شنبه 87 دی 24 :: 11:18 عصر

پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 49
  • بازدید دیروز: 7
  • کل بازدیدها: 355066
امکانات جانبی