سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کانون آموزش زیست شناسی گرگان
این وبلاگ به منظور تبادل اطلاعات و آموزش زیست شناسی برای علاقمندان راه اندازی شده است.
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

نانو لوله ها می توانند عوامل سرطانی را درون سلول ها ردیابی کنند!

 

خلاصه:

مهندسین MIT ، توانسته اند نانولوله های کربنی را بصورت حسگر هایی درآورند که قادرند داروهای ضد سرطان و سایر عواملی که موجب آسیب به ملکولهای DNA می شود را درون سلولهای زنده شناسایی نمایند.

چنین حسگر هایی برای بیماران تحت شیمی درمانی به منظور اطمینان از اینکه داروها بر تومورها موثرند یا نه، قابل استفاده است. این حسگر ها که از نانو لوله های کربنی با پوششی از DNA ساخته شده اند، می توانند داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی مثلCisplatin و سایر توکسین های محیطی و رادیکالهای آزاد که موجب تخریب DNA می شوند، را شناسایی نمایند.

اساس این فناوری بر پایه س این حقیقت است که نانو لوله های کربنی در نور مادون قرمز نزدیک، خاصیت فلورسانس داشته و از خود نور ساطع می کنند.

 

 

 

  • مهندسین MIT ، توانسته اند نانولوله های کربنی را بصورت حسگر هایی درآورند که قادرند داروهای ضد سرطان و سایر عواملی که موجب آسیب به ملکولهای DNA می شود را درون سلولهای زنده شناسایی نمایند.

این حسگر ها که از نانو لوله های کربنی با پوششی از DNA ساخته شده اند، می توانند داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی مثلCisplatin و سایر توکسین های محیطی و رادیکالهای آزاد که موجب تخریب DNA می شوند، را شناسایی نمایند.

پروفسورMichael Strano (مهندس شیمی) و نویسنده مقاله ی فوق در شماره  14دسامبر ژورنال Nture nanotechnology است می گوید: سنسوری که ما آنرا ساختیم می تواند در سلول های زنده(سرطانی و یا سالم) قرار گرفته و عملاً انواع مختلفی از ملکول های آسیب رسان به DNA را شناسایی نماید.

چنین حسگر هایی برای بیماران تحت شیمی درمانی به منظور اطمینان از اینکه داروها بر تومورها موثرند یا نه، قابل استفاده است.

بسیاری از داروهای شیمی درمانی دارای اثرات جانبی شدید و مخرب روی DNA است، بنابر این فهم این موضوع که چقدر این داروها به اهداف خود رسیده اند، اهمیت زیادی دارد.

این حسگر قادر است عوامل آلکیل کننده ی DNA را تشخیص دهد، مثلCISPLATIN و عوامل اکسید کننده مانند پراکسید هیدروژن و رادیکال های هیدروکسیل.

اساس این فناوری بر پایه س این حقیقت است که نانو لوله های کربنی در نور مادون قرمز نزدیک، خاصیت فلورسانس داشته و از خود نور ساطع می کنند.

شدت نور و طول موج این نور بستگی به برهم کنش میان DNA و عوامل مخربDNA دارد. بنابراین ملکولهای مختلفی را بر اساس نور منتشر شده می توان شناسایی نمود.

از طرفی چون این نانو لوله ها با ملکول DNA پوشش داده شده اند هیچ خطری برای سلول ندارند.

Strano  معتقد است نانو لوله ها می توانند در ابعاد مختلف باشند و با مواد مختلفی پوشش داده شوند که یا سمی هستند و یا غیر سمی.

 در اینده می توان از این حسگر ها برای مطالعه آنتی اکسیدان ها مثل ترکیبات موجود در چای سبز استفاده کرد و دریافت که چگونه می توان از داروها ی شیمیایی بطور موثرتری در شیمی درمانی استفاده نمود.




موضوع مطلب :

          
سه شنبه 87 دی 24 :: 11:19 عصر

پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 35
  • بازدید دیروز: 7
  • کل بازدیدها: 355052
امکانات جانبی