سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کانون آموزش زیست شناسی گرگان
این وبلاگ به منظور تبادل اطلاعات و آموزش زیست شناسی برای علاقمندان راه اندازی شده است.
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

ریزش مو و پیوند مو در خانم ها :

چه عواملی سبب ریزش مو در خانم ها می گردند؟
مشاوره با پزشک متخصص پیوند مو
روش های درمانی ریزش مو در خانم ها
پیوند مو در خانم ها
علل وعوامل ریزش مو در خانم ها
تکنیک پیوند مو



انتظار از دست دادن موها با افزایش سن در آقایان عموماً امری طبیعی تلقی می گردد بویژه اگر پدر، عمو ویا یکی از بستگان نزدیک آنها دارای ریزش مو ویا طاسی مردانه باشند. در حالیکه یک خانم حتی اگر دارای سابق? ریزش مو در اقوام نزدیک خویش ( چه در آقایان وچه در خانم ها ) باشد چنین انتظاری را ندارد. حداقل در آمریکا می توان گفت اعتقاد عمومی بر این است که نازکی وریزش موها یک پدید? مردانه به شمار می رود.

معمولاً خانم ها بر این باور ند که به منظور برآورده شدن انتظارات اجتماعی که دارند بایستی سری پر از مو داشته باشند. نازکی وریزش موها فقط برای خانم های بسیار مسن قابل قبول است. ولی واقعیت چیزی بر خلاف انتظارات اجتماعی خانم هاست. حقیقت این است که بسیاری از خانم ها ریزش مو را از سنین جوانی تا میانسالی تجربه کرده وشیوع شایعترین نوع ریزش موی زنانه یعنی ریزش مو ی آندروژنتیک ( Femal androgenetic alopecia ) رو به افزایش است.

امروزه بسیاری از خانم ها ریزش مو را بعنوان یک واقعیت لمس کرده و به جستجوی راهی برای حل این مشکل از طریق درمان های بازدارند? ریزش مو ویا روش های ترمیم مو می پردازند. از دیدگاه یک پزشک متخصص پیوند مو اغلب انواع ریزش مو در خانم ها به طور موفقیت آمیزی قابل درمان است.

چه عواملی سبب ریزش مو در خانم ها می گردند؟                                              BACK

شایعترین نوع ریزش مو در خانم ها ریزش موی هورمونی – ژنتیکی از نوع زنانه است.

( Femal androgenetic alopecia ) این نوع از ریزش مو در حدود 20% از رنان آمریکایی را مبتلا نموده است . مطالعات آماری نشان می دهد در صد شیوع این نوع ریزش مو هنگام یائسگی .پس از آن با افزایش سن بیشتر می شود. عقیده براین است که علت اصلی ریزش مو ی آندروژنتیک زنانه به دلیل تولید هورمون های جنسی مردانه (آندروژن) وتأثیر آنها بروی آندروژنتیک زنانه به 3 درجه تقسیم بندی می شود :

درجه اول : نازک شدن موها در مرکز پوست سر ( فرق سر )
درجه دوم : نازک شدن موها همراه با تکه های وسیع تری از کم پشتی موها در پوست سر
درجه سوم : ریزش موها با الگوی مردانه همراه با ریزش موها از نواحی جلو یا نواحی میانی سر . البته طاسی کامل مردانه همانند آنچه در آقایان دیده می شود در خانم ها بسیار نادر است.

سایر علل ریزش مو در خانم ها عبارتند از : ریزش مو در نواحی جوشگاه های زخم های ناشی از جراحات ویا بیماری های زمینه ای آلوپی کششی ( Traction alopecia ) ناشی از آسیب دیدن موها به دلیل محکم بافتن آنها به یکدیگر ویا دسته کردن آنها و تریکو تیلومانیا ( Trichotillomania ) که عبارتست از پیچاندن وکندن وسواسی موها.


مشاوره با پزشک متخصص پیوند مو :                                                                    BACK

خانمی که مبتلا به ریزش مو می باشد بایستی مشاوره با پزشک متخصص پیوند مو را حتماً مد نظر قرار دهد. این مشاوره هم جنبه های پزشکی وهم جنبه های زیبایی را شامل می گردد .

جنبه های پزشکی بر روی معاینات به منظور یافتن دلیل اصلی ریزش مو تمرکز دارد. در خانمی که از لحاظ جسمی وروحی سالم است شایعترین علت ریزش مو همانگونه که قبلاً ذکر گردید آلوپی آندروژنتیک زنانه از درجات اول ، دوم ویا سوم است.
در صورتیکه شرح حال ومعاین? فیزیکی بیمار دلالت برهیچگونه بیماری زمینه ای خاصی ننموده والگوی ریزش مو به وضوح از نوع هورمونی – ژنتیکی باشد انجام سایر آزمایشات ضرورتی ندارد ولی اگر الگوی ریزش مو مشخصاً از نوع هورمونی –ژنتیکی نبوده ویا احتمال بیماری زمینه ای را مطرح نماید استفاده از سایر آزمایشات وتاریخچه شخصی وخانوادگی بیمار اهمیت می یابد . در مواردیکه تشخیص سریع علت ریزش مو میسر نمی باشد نمونه برداری از پوست سر به منظور یافتن دلیل اصلی می تواند سودمند باشد.

در حالیکه علت اولیه انجام معاینات پزشکی یافتن عامل ریزش مو می باشد این معاینات کاملاً می تواند به تشخیص بیماری های زمینه ای که قبل از آن ناپیدا بوده اند منجر گردد.ریزش مو می تواند علامت یک بیماری خاص سیستم ایمنی ویا علامتی از یک بیماری با تولید بیش از هورمون های مردانه باشد. لازم به ذکر است وجود بیماری زمینه ای قطعاً نمی تواند مانعی برای انجام کاشت موی طبیعی باشد ولی ممکن است درمان آن قبل از انجام کاشت مو ضرورت داشته باشد.

از جنبه های زیبایی می توان گفت بنیاد اولیه انجام پیوند مو به منظور تأ مین زیبایی است. چگونگی احساس یک زن نسبت به وضعیت خویش وانتظارات او را از دیگران در مشاهد? وی تشکیل دهنده این بخش از مشاوره می باشد که اهمیت آن هم انداز? یافتن علت ریزش مو است. بیمار از لحاظ زیبایی اهدافی را دنبال می نماید که امیدوار است با پیوند مو به آنها دست یابد . پزشک بایستی بیمار را در شفاف سازی وواقع نمایی این اهداف از طریق روشهای جراحی ویا غیر جراحی درمان کنند? ریزش مو یاری نماید. سئوالات بسیاری در این مشاوره می تواند مورد بحث وبررسی قرار گیرد از جمله :

- چه حالتی از مو را بیمار بایستی برای به حداقل رساندن وضوح نازکی آنها به کار برد؟
- چه حالتی از مو را بیمار بایستی پس از انجام ترمیم مو به کاربرد؟
- به منظور رسیدن به بهترین بازده ترمیم مو آیا بیمار بایستی حالت ورنگ موهای خویش را تغییر دهد؟
- آیا بیمار مایل به داشتن حالات تجملی مو که نیاز به انجام عملیاتی نظیر بافتن موها ویا استفاده از طویل کننده های مو ( Hair eatenders ) دارد می باشد؟ آیا بیمار مایل به شنا کردن ویا انجام ورزش های سنگین بدون داشتن نگرانی از وضعیت موهایش است؟
- انجام پیوند مو تا چه اندازه می تواند برای بیمار کارساز باشد وآیا به عنوان یک انتخاب بایستی برای وی مدنظر قرار گیرد یا خیر ؟
- اگر به هر دلیل ( نظیر وجود بیماری های زمینه ای و....) پیوند مو برای بیمار به عنوان روش انتخابی مطرح نمی باشد کدامیک از انواع روش های ترمیم مو می تواند برای وی به کار گرفته شود؟
نتایج حاصل از مشاور? پزشکی وزیبایی به عنوان راهگشای اولیه در چگونگی انتخاب روش های جراحی ویا غیر جراحی ترمیم مو متناسب با نیازهای بیمار به کار گرفته می شوند.

روش های درمانی ریزش مو در خانم ها :                                                              BACK 

اساس روش های درمانی بازگردانند? موها در خانم ها بر پایه جراحی ویا استفاده از موهای بافتنی است. درمانهای دارویی در موارد ریزش موی آندروژنتیک ومشابه با همین نوع از ریزش در مردان صورت می گیرد. در موارد آلوپی آندروژنتیک در خانم ها درمان جراحی معمولاً به همراه استفاده از داروی مینوکسیدیل انجام می گیرد. این محصول به عنوان نوعی درمان غیر جراحی بوسیله انجمن غدا وداروی آمریکا ( FDA ) مورد تأیید قرار گرفته است.
پزشک متخصص پیوند موی طبیعی قادر است تشخیص دهد که این دارو را به کدامیک از بیماران بایستی تجویز نماید زیرا پاسخ درمانی در تمامی افراد نسبت به این دارو یکسان نمی باشد.

پیوند مو در خانم ها :                                                                                                BACK

ریزش مو در خانم ها نیز همانند آقایان رخ می دهد وروز به روز بر تعداد زنانی که دنبال یافتن روش های درمان دارویی و یا جراحی مناسب برای خویش می باشند افزوده می گردد. دیگر از زمانی که خانم ها میلی به جدی گرفتن ریزش مو ی خود نداشته ویا آن را پدیده ای اجتناب ناپذیر ناشی از افزایش سن می دانستند سال های زیادی گذشته است.
امروزه پیوند موی طبیعی به عنوان یکی از روش های درمانی ریزش مو در خانم ها بویژه در کسانی که ریزش موی آنها اساس ژنتیکی وارثی دارد شناخته شده است. به این نوع از ریزش مو (( ریزش مو با الگوی زنانه)) گفته می شود که همانند (( ریزش مو با الگوی مردانه )) ژنتیکی بوده وجنبه فامیلی دارد. این نوع از ریزش مو شایعترین فرم ریزش موی دائم شناخته شده در خانم ها می باشد .
تازمانیکه علت اصلی وچگونگی تداوم ریزش مو در یک خانم ( از لحاظ دائمی ویا موقتی بودن ریزش موها) با اطمینان تشخیص داده نشود نمی بایستی هیچگونه اقدام درمانی انجام گردد. با اینکه ریزش موی ژنتیکی با الگوی زنانه شایعترین علت ریزش موی دائمی در خانم ها شناخته شده ولی علل گوناگون دیگری نیز سبب انواع ریزش موی دائم ویا موقتی در خانم ها می گردند که بایستی قبل از انجام پیوند موی طبیعی روگردند.

از پیوند موی طبیعی در درمان ریزش موی موقت استفاده نمی گردد. به عبارت دیگر استفاده از پیوند موی طبیعی ویا سایر روش های جراحی به هیج وجه نبایستی در درمان ریزش موی موقتی به کار گرفته شوند.

پیوند موی طبیعی ممکن است به عنوان روش درمانی انتخابی برای درمان ریزش موی دائمی ناشی از مواردی نظیر آسیب های فیزیکی وارده به پوست سر به کار رود گرچه ریزش مو با الگوی زنانه شایعترین مورد استفاده از پیوند موی طبیعی می باشد .تازمانیکه بیمار بطور کامل علل اساسی درمان را درک نکرده است نبایستی هیچگونه اقدام درمانی برای وی انجام گردد.


علل وعوامل ریزش مو در خانم ها :                                                                        BACK

آلوپسی آندروژنتیک ( ریزش مو با الگوی ارثی) شایعترین علت ریزش مو دائمی هم در خانم ها وهم در آقایان است. ریزش موی آندروژنتیک با الگوی زنانه معمولاً به شکل نازکی منتشر وپراکند? موهای سر خود را نشان می دهد در حالیکه در آقایان طاسی کامل قسمت هایی از پوست سر دیده می شود . به هر حال الگوی ریزش مو در خانم ها بسیار متفاوت بوده وهر فرد مبتلا بایستی به دقت تحت معاینه واقدامات تشخیصی قرار گیرد. در صورت تشخیص صحیح می توان علت ریزش مو رابا روش های دارویی ویا جراحی درمان نمود.

سایر علل شایع ریزش مو در خانم ها عبارتند از :

1- آلوپسی آره آنایا ریزش موی ناحیه ای : به صورت لکه های ریزش مو در پوست سر وگاهاً در ابروها وسایر نواحی مودار بدن دیده می شود . به نظر می رسد ناشی از نوعی اختلال سیستم ایمنی باشد. در این بیماری ریزش مو می تواند به صورت دوره ای وعود کننده باشد.
2- ریزش موی کششی ( Traction alopecia ) : این نوع ریزش مو ناشی از کشش مداوم ، فشار ویا استرس مکانیکی طولانی مدت برروی موهاست وممکن است در افرادی که موهای سر خود را محکم به هم می بافند اتفاق بیفتد.
ریزش موی کششی دائم است ولی به درمان ، کاشت مو به خوبی پاسخ می دهد.

3- تریکو تیلو مانیا ( Trichollomania ) یک نوع خاص از آلوپسی کششی ووضعیتی وسواسی است که در اغلب موارد با استرس های روحی واختلالات روانی همراه است.
4- تلوژن افلوویوم ( Telogen effluvium ) : نوعی ریزش موی شدید ولی موقت است که با عوامل پر استرس مانند آسیب های فیزیکی یا عاطفی، جراحی، زایمان، بیهوشی عمومی ورژیم غذایی سخت همراه می گردد. پس از درمان این بیماری ها ویا رفع آسیب واسترس ، ریزش موها بر طرف خواهد شد.
5- سندرم لوز- آناژن ( Loos anagen syndrome ) : حالتی است که در آن موهای سر به راحتی وبا کوچمترین فشار ناشی از شانه یا برس زدن معمولی کنده می شوند ودر افراد با موهای بور ونرم بیشتر دیده می شود.
6- ریزش موی مثلثی ( Triangular alopecia) : در این بیماری که علت آن نا معلوم است موها در نواحی شقیقه ها واطراف آن می ریزند
7- ریزش موی ناشی از جوشگاه ( Scarring alopecia ) : حالتی است که در آن ریزش مو به دلیل آسیب فولیکول های مو ناشی از ضربه های فیزیکی ویاسوختگی اتفاق می افتد. آلوپسی کششی نیز می تواند منجر به این نوع از ریزش مو گردد. به خاطر داشته باشید که در اکثر موارد ریزش مو ی زنانه به هر علتی که باشد با روش های دارویی ویا جراحی قابل درمان است ولی موفقیت درمان بستگی به تشخیص صحیح علت ریزش مو توسط یک پزشک متخصص پیوند مو دارد. ریزش مو در خانم ها گاهاً می تواند به علت بیماری زمینه ای هورمونی ویا پوستی باشد ویا اینکه با استرس های فیزیکی ویا روحی همراه باشد.

در مواردی که احتمال وجود یک بیماری زمینه ای مطرح باشد پزشک متخصص پیوند مو بیمار را به پزشک متخصص مربوطه برای انجام معاینات واقدامات تشخیصی بیشتر ارجاع می نماید. ریزش مو می تواند اولین علامت یک بیماری زمینه ای با در مان مناسب بیماری زمینه ای سبب از بین رفتن ریزش مو در این موارد خواهد شد ونیازی به درمان اختصاصی ریزش مو نخواهد بود. برخی از علل ریزش موی موقت نظیر تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی خودبخود ازبین می روند. درمواردی که دور? طولانی مدتی از یک ریزش موی موقتی رخ می دهد – نظیر مواردی که بیمار تحت درمان با داروهای ضد سرطان به مدت طولانی بوده وبه همین دلیل دچار ریزش مو می گردد. مشاوره با پزشک متخصص پیوند مو به منظور استفاده از پروتزهای مو می تواند صورت گیرد.

چه موقع خانمی با ریزش موی الگوی زنانه کاندید مناسبی برای پیوند مو می باشد؟

پس از اینکه مشخص گردید که دلیل نازکی موهای یک خانم ریزش مو با الگوی زنانه بوده وعلت دیگری ندارد پیوند مو بایستی به عنوان یک درمان مد نظر قرار گیرد.

چه موقع یک خانم کاندید خوبی برای پیوند مو است است؟ شرایط لازم در این مورد بین خانم ها وآقایان بسیار شبیه به هم است وفقط در بعضی موارد در خانم ها بایستی توجه بیشتر به عمل آید. بهترین راه رسیدن به پاسخ سئوال انجام یک بحث باز وصادقانه بین خانم وپزشک متخصص پیوند مو می باشد.

پیوند مو نبایستی با اغواگری به عنوان درمان ریزش مو به بیمار خانم تحمیل گردد بلکه وی بایستی خود با فهم کامل دلایل توصیه پزشک این کار را انتخاب نماید . از سوی دیگر بیمار نیز نبایستی در شرایطی که پزشک انجام پیوند مو را به وی توصیه نمی نماید به او برای انجام عمل فشار وارد آورد. تصمیم به انجام پیوند موی طبیعی تنها بر پایه قضاوت وتشخیص حرفه ای پزشک پس از معاینه کامل بیمار ونیز برگزاری بحثی کامل وصادقانه ما بین بیمار وپزشک که در آن راجع به هزینه عمل، زمان عمل ، جزئیات عمل، اثرات جانبی وعوارض احتمالی ونیز نتایج مورد انتظار گفتگومی شود صورت می پذیرد.

الگوی ریزش موی ارثی در خانم ها متفاوت از الگوی مردانه هستند. ریزش موی ژنتیکی در خانم ها به صورت منتشر تر از مردان وبه شکل نازکی موها خود را نشان می دهد در حالیکه در آقایان ریزش کامل موها ( طاسی) بیشتر دیده می شود. میزان وسرعت ریزش مو در تعیین اینکه یک خانم کاندید مناسبی برای پیوند مو می باشد یا خیر از اهمیت به سزایی برخوردار هستند.

پزشک متخصص پیوند مو با معاینه پوست سر ونیز بررسی تاریخچه فردی وخانوادگی بیمار پاسخ سئوالات زیر را مشخص می نماید :

1- آیا تراکم موی موجود در ناحیه دهنده چه در حال وچه در آینده به اندازه کافی برای انجام پیوند مو به عنوان یک روش درمانی پایدار می باشد یا خیر ؟
2- آیا در صورت انجام پیوند مو نتایج حاصله سبب برآورده شدن انتظارات بیمار از لحاظ بهبود وضعیت زیبایی می گردد یا خیر؟

عدم وجود تراکم موی کافی در ناحیه دهنده می تواند سبب کنار گذاشتن پیوند مو به عنوان یک درمان انتخابی وپایدار برای ریزش مو گردد. برای مثال در تعدادی از خانم ها الگوی ریزش مو به صورت منتشر وبا پیشرفت سریع می باشد به طوریکه پزشک را در یافتن موی کافی در ناحیه دهنده پشت سر به منظور برداشت وپیوند در نواحی کم پشت جلوی سر دچار مشکل جدی می سازد.

سایر خصوصیات پوست ومو که معمولاً پزشک آنها را مد نظر قرار می دهد عبارتند از : رنگ مو جنس مو ومیزان مجعد بودن آن ونیز میران تفاوت رنگ پوست ورنگ مو. این خصوصیات سب می گردد که پزشک با استفاده از آنها بتواند به حداکثر راندمان بهبود وزیبایی در بیمار دست یابد.

در صورتیکه ناحیه دهنده دچار کم پشتی باشد ممکن است پیوند مو فقط بتواند سبب بهبودی وضعیت ناحیه گیرنده از لحاظ خصوصیات موها شود ولی تأثیری در بازگشت تراکم اولیه موها نخواهد داشت . نکته دیگری که بایستی هم در آقایان وهم در خانم ها مورد توجه قرار گیرد عبارت است از میزان وسرعت کم پشتی موهاست .بطوریکه در مواردیکه سرعت ریزش مو بالا بوده وتراکم موها در ناحیه دهنده روبه کاهش است میزان موی باقی مانده برای جبران ریزش موی آینده بسیار ناچیز خواهد بود. در این صورت پزشک وبیمار بایستی با واقع بینی در مورد میزان تأثیر وانتظارات ناشی از انجام پیوند مو در سال های آتی به بحث بپردازند. در این صورت بیمار بایستی تعیین کند که آیا نتایج پیش بینی شده ناشی از انجام پیوند مو برای وی توجیه کنند? زمان گذاشته شده هزینه تحمیل شده ونیز میزان ناراحتی ایجاد شده خواهد بود یا خیر؟

خانم ها بیش از آقایان در معرض تهاجم تصاویر تبلیغاتی شامل ایجاد موهایی با تراکم بسیار بالا هستند تصاویری که سبب می گردند خانم ها چنین ذهنیتی را برای خود پس از انجام پیوند موی طبیعی متصور باشند. این تصاویر غیر واقعی ممکن است هنگام جلسات مشاوره ومباحثه پزشک وبیمار در زمینه ذهنی بیمار قرار داشته وچنین انتظاری را برای وی ایجاد نمایند . در صورتیکه این تصور نادرست بایستی با مشاور? واقع گرایانه از ذهن بیمار پاک گردد.

در اکثریت موارد خانم هایی که تحت عمل پیوند موی طبیعی توسط یک پزشک متخصص پیوند موی ماهر و با تجربه قرار گرفته اند به میزان بسیار بالایی از نتایج عمل خود راضی هستند. این میزان رضایت هم به واسطه تجربه ومهارتهای تکنیکی پزشک وهم به دلیل ایجاد یک انتظار واقعی برای بیمار قبل از عمل می باشد که با انجام پیوند مو اورا به آن مرحله از رضایت می رساند.

تکنیک پیوند مو :                                                                                                         BACK

تکنیک های پیوند مو در خانم ها براساس چگونگی کاشت گرافتها در مناطق متعدد دچار ریزش مو انتخاب می گردند. نوع گرافت ها وتعداد جلسات پیوند مو تصمیماتی هستند که براساس اهداف بیمار در مورد میزان تراکم نهایی موها اتخاذ می گردند.

نقل از http://www.clinicemoo.com/a01.htm




موضوع مطلب : اطلاعات علمی

          
چهارشنبه 87 بهمن 23 :: 6:26 صبح

پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 30
  • بازدید دیروز: 7
  • کل بازدیدها: 355047
امکانات جانبی