سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کانون آموزش زیست شناسی گرگان
این وبلاگ به منظور تبادل اطلاعات و آموزش زیست شناسی برای علاقمندان راه اندازی شده است.
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

خواب در وان تمشک

http://www.vista.ir/include/articles/images/22e945d52e35b1bc29a29f4539a63d4f.jpg

هرگاه صحبت از نیازهای اساسی بدن می شود تنها فکری که به مغزمان خطور می کند، خوراک و پوشاک است. اما هیچ گاه فکر نمی کنیم دسترسی به وسیله ای که بتوان با آن از شر آلودگی ها خلاص شد هم یکی از نیازهای بشر به شمار می رود.
برای اینکه بیشتر این موضوع را درک کنید تصور کنید روزی را که یک ماه است حمام نرفته اید، صورت تان را نشسته اید، موهایتان بلند شده و خلاصه چرک و کثافت از سر و رویتان بالا می رود. زدودن بدن از آلودگی های سطحی، غبار، سلول های مرده پوست، چربی، عرق و لوازم آرایش یکی از اصلی ترین موارد در حفظ سلامت پوست به شمار می رود. افراد بسیاری هستند که صبح ها به جای شستن دست و صورتشان یک راست به حمام می روند. حمام رفتن هم نظیر بسیاری امور دیگر اصولی دارد که اگر رعایت نشود فایده که ندارد هیچ، سلامت پوست و موها را خدشه دار می کند.شما باید بدانید که از چه نوع پاک کننده و شامپویی برای شست وشوی بدن و موهایتان استفاده می کنید. البته بهتر است قبل از آن از نوع پوست تان باخبر باشید. راهنمای زیر کمک خوبی برای شناخت نوع پوست تان خواهد بود.
● پوست چرب: افرادی که پوست چرب دارند، سطح پوست شان ضخیم و خشن بوده، منافذ بزرگ و قابل رویت دارد، زیاد جوش می زند، گرد و غبار و آلودگی بیشتری را به خود جذب می کند و بهترین حسن اش این است که دیرتر چروک می خورد.
● پوست خشک: افرادی با این مشخصه ، پوست شان نازک و شکننده است، منافذ بسیار ریز دارد، خیلی کم جوش می زند، مستعد چین و چروک است و اغلب حالت پوسته پوسته دارد.
● پوست معمولی: نه زیاد خشک و نه زیاد چرب است. منافذ پوست قابل رویت اند ولی بزرگ و مسدود نیستند. و به ندرت جوش می زند.
مهم ترین عامل در حفظ شادابی و طراوت پوست استفاده از انواع کرم ها و محصولات بهداشتی است که به حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی پوست پس از استحمام کمک می کند. نوع کرم های مرطوب کننده بسته به اینکه برای چه نوع پوستی مصرف می شوند متفاوتند. کرم های مربوط به پوست چرب، از چربی کمی برخوردار است در حالی که کرم مخصوص پوست های خشک باید حاوی چربی فراوان باشند تا منافذ پوست بسته و از تبخیر سطحی پوست جلوگیری شود.متداول ترین کرم هایی که پس از هر بار استحمام لازم است به بدن مالیده شوند از دو نوع روز و شب هستند که اولی جهت مراقبت از پوست بعد از حمام صبحگاهی و دیگری برای حفظ طراوت پوست بعد از شست و شوی شبانه توصیه می شود.
کرم های روز رطوبت و چربی مورد نیاز پوست در طول روز را فراهم کرده و فرمولاسیون سبک و سریع الجذب دارند و در ترکیب شان عصاره گیاهان دارویی، انواع ویتامین ها و پروتئین و درصد کمی ضدآفتاب دیده می شود.
کرم های شب در مقایسه با کرم های روز چرب تر بوده و ماندگاری بیشتری روی پوست دارند و به افراد دارای پوست خشک بسیار توصیه می شود. لوسیون های بدن که فرمولاسیون مشابه کرم های مرطوب کننده دارند هم مناسب بوده و پس از هر بار حمام توصیه می شوند. لوسیون ها حاوی مواد مرطوب کننده و روغن های گیاهی هستند و به همین دلیل تاثیر ویژه ای در کاهش خشکی و به تبع آن جلوگیری از زبر و پوسته پوسته شدن پوست خواهند داشت.
مالیدن روغن زیتون پس از هر بار شست وشو نیز کمک بزرگی به مرطوب ماندن پوست به ویژه در افرادی که پوست خشک دارند، می کند. البته نباید فراموش کرد که حمام رفتن زیاد نیز خود موجب خشک شدن پوست می شود. یک بار دوش گرفتن در روز برای بهداشت و سلامت پوست کافی است. هرچه بیشتر زیر آب بمانید پوست شما چربی بیشتری را از دست می دهد. اگر می خواهید پوست تان رطوبت خود را همچنان حفظ کند مدت زمان استحمام خود را به کمتر از ۱۵ دقیقه کاهش دهید از آب ولرم استفاده کنید و به جای مالیدن صابون از ژل های پاک کننده که ترکیبات رطوبت زا نیز دارند، استفاده کنید.
بسیاری از صابون هایی که ما به طور روزانه به صورت مان می مالیم چربی و رطوبت موجود در پوست را با خود برده و فرآیند خشک شدن پوست را سرعت می بخشند. پس به شست وشوی یک بار در روز صورت تان با صابون اکتفا کنید و در ساعت های دیگر از شیرپاک کن و دیگر پاک کننده ها که حاوی ترکیبات گیاهی و مرطوب کننده نیز هستند، بهره بگیرید. از حوله و اسفنج نرم برای شست وشوی بدن تان استفاده کنید و با لیف به جان پوست تان نیفتید. با این کار لایه شاخی پوست را که از چربی پوشیده است از بین می برید. لایه شاخی پوست خارجی ترین قسمت اپیدرم بوده که از سلول های قاعده ای که به طرف خارج حرکت کرده و به سطح پوست می رسند و پس از اندک زمانی می میرند تشکیل شده است.
در هر حال مرطوب کننده ها را فراموش نکنید. این نوع کرم ها عامل اصلی حفظ رطوبت در لایه شاخی پوست به شمار می روند. ترکیبات موجود در این کرم ها از نوع رطوبت زا و نرم کننده بوده و مکانیسم عمل شان به این صورت است که فضای بین سلول ها در لایه شاخی پوست را پر کرده و به جایگزین شدن چربی در این نواحی کمک می کنند و به این ترتیب باعث چرب و لطیف شدن پوست می شوند.
علاوه بر انواع صابون، کرم و لوسیون مخصوص حمام که به وفور در داروخانه ها به فروش می رسند، گل ها و گیاهانی که در عطاری ها یافت می شوند نیز کمک حال خوبی برای پوست های خشک و حساس در حین استحمام هستند. این شیوه حمام رفتن حسابش را قرن ها پیش پس داده است آن زمان که کلئوپاترا در وان شیر می خوابید و حمام رزماری می گرفت و انواع و اقسام روغن های گیاهی را به سر و صورت خود می مالید. یا مادام دوباری که با آب تمشک صورت خود را می شست و با اسانس گل ها حمام می گرفت.
خوابیدن در وانی که از گیاهانی که خاصیت آروماتراپی دارند پر شده است، علاوه بر اینکه خستگی را دفع کرده، بدن را آرام و به تقویت اعصاب کمک می کند، در درمان ناراحتی و حساسیت های پوستی نیز مفید خواهد بود. از دم کرده جو و سبوس و جوشانده بومادران و حل کردن آن در یک لیتر آب وان می توانید برای بهبود زخم های پوستی بهره بگیرید. خوابیدن در وانی که از شکوفه پرتقال، برگ های پیچک یا گلبرگ های رز و پوست درخت بید پر شده باعث مرطوب شدن پوست می شود.
ریختن گیاه آ ویشن، برگ ختمی و گل نارنج به لطافت پوست کمک می کند. برگ لیمو و برگ شمعدانی نیز مناسب پوست های چربی هستند. حتی دیده شده که برگ درخت غان، افشره اکالیپتوس و برگ های اسطوخودوس و رازیانه و گلبرگ رز باعث از بین رفتن چین و چروک پوست می شود. کارسازترین ماده در سفید و نرم شدن پوست، شیر است.
گرچه این روزها پوست برنزه طرفدار پیدا کرده و همه دنبال حمام آفتاب می گردند تا سفیدی شان را بپوشانند ولی اگر طالب پوست سفید هستید، پیشنهاد می کنیم یک لیتر شیر را در آب ولرم وان ریخته و نیم ساعت در آن دراز بکشید. اضافه کردن برگ درخت کاج یا گل بابونه در نرم و زیباتر شدن پوست نیز بی تاثیر نخواهد بود. برای لطافت و خوشبو شدن پوست اگر تمایلی به استفاده از لوسیون های معطر پس از استحمام ندارید، ۳۰۰۲۰۰ گرم گل رزماری و یا شکوفه نارنج را در وان ریخته و حدود ۲۵۲۰ دقیقه در آن حمام بگیرید. مالیدن مخلوط سیب زمینی رنده شده با شیر بر قسمت هایی از بدن که به علت تعریق کدر و تیره شدند در حمام نیز تاثیر مثبتی در سفیدی نواحی فوق خواهد داشت.
پس از آشنایی با انواع کرم ها و لوسیون های مورد استفاده در قبل و بعد از حمام و نیز کاربرد گیاهان معطر در حفظ طراوت و شادابی پوست پس از هر نوبت استحمام نوبت به شامپو می رسد که نقش مهمی در رشد و ضخامت موها ایفا می کند. نحوه شست وشو و دفعات آن پس از رژیم غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی مهم ترین عامل در رشد مو محسوب می شود. قبل از اینکه به معرفی شامپوی مناسب مو بپردازیم، اجزای تشکیل دهنده آن را بررسی می کنیم. همه شامپوها از دو ماده اصلی سدیم لوریل اتر سولفات و تری اتانول آمین لورین سولفات تشکیل شده اند که باعث جدا شدن ذرات چرک و کاهش چربی از سطح مو شده و به پاک کنندگی موها کمک می کند. شامپوها همچنین حاوی بتاتین هستند که عامل اصلی تولید کف بوده و باعث ایجاد کف غلیظ و مقاوم می شود. مواد شیمیایی دیگری نیز در شامپو یافت می شود که ضدعفونی کننده و میکروب کش بوده، مو را حالت می بخشند و باعث غلظت شامپو می شوند.
در برخی موارد، گیاهان دارویی نیز در ترکیبات شامپوها وجود دارد که اغلب برای موهای بیمار و آسیب دیده توصیه می شوند. حنا، سدر و کتیرا از جمله گیاهان پرکاربرد در شامپوهای گیاهی هستند.
سدر تقویت کننده مو و ضدعفونی کننده بوده و به دفع شوره از سر و درمان عفونت های پوستی کمک می کند.حنا نیز خاصیت میکروب زدایی داشته و بیشتر در درمان بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. کتیرا نیز غالبا به منظور تقویت ریشه های مو مصرف می شود.شامپوها به طور کلی به چرب، خشک و معمولی تقسیم بندی می شوند که تجویز آنها بسته به نوع و جنس موهای فرد متفاوت است.
یک شامپوی خوب و مناسب شامپویی است که علاوه بر قدرت پاک کنندگی باعث براق شدن موها شود، آبکشی و شانه کردن موها را آسان سازد و مانع از التهاب، سوزش و خشکی پوست و مو شود. فراموش نکنید همان طور که حمام رفتن پی در پی باعث خشکی پوست می شود، به از دست رفتن رطوبت و چربی پوست سر و موها نیز کمک می کند. موهای چرب تنها به یک بار شامپو نیازمندند، موهای خشک نیز نباید هفته ای یک تا دو بار بیشتر شسته شوند اگر عادت به شست وشوی روزانه موهایتان دارید از شامپوهای ملایم نظیر شامپو بچه یا شامپوهایی که PH پایین دارند، استفاده کنید. برای حجیم به نظر رسیدن تارهای نازک مو شامپوهایی که برچسب حجم دهنده را بر خود دارند، خریداری کنید.
شامپوها می توانند اثرات مفید دیگری بر موهای ما به جای گذارند بنابراین پیش از خرید محتویات شامپو را که بر برچسب قوطی نوشته شده مطالعه کنید. شامپوهایی که محتوای کراتین، پروتئین و آمینواسیدها هستند مناسب موهای رنگ و دکلره شده است و زیان های ناشی از مصرف مکرر رنگ و دکلره نظیر زبر، سخت و خشن شدن مو را جبران می کند.
مرطوب کننده های حاوی اسید لاکتیک و لسیتین نیز در افرادی که موهای خشک و حساس دارند بسیار توصیه می شود. این مرطوب کننده ها که به صورت کرم موجودند رطوبت از دست رفته موها را جبران کرده و موجب تقویت ریشه مو می شود. پانتنول یا ویتامین
B۵ نیز ترکیب دیگری است که در شامپوها بسیار دیده می شود، پانتنول موجب تقویت و رشد مو شده و تارهای آسیب دیده را بهبود می بخشد.
پس از شامپو از نرم کننده ها استفاده کنید. نرم کننده ها مانع نفوذ مواد مضر به ریشه مو شده و موجب نرم شدن موها و حفظ سلامتی آنها می شود. فراموش نکنید که استفاده مداوم از یک نوع شامپو برای رشد و سلامت موها خوب نیست، زیرا موها خیلی زود به آن مقاوم می شوند، پس از هر ده بار شست وشو حداقل یک بار با شامپوی جدید موهایتان را شست وشو دهید. برای خشک کردن نیز از کلاه حوله ای استفاده کنید. موی سر هنگامی که خیس است حساس و شکننده می شود بنابراین در این هنگام سعی نکنید موی سرتان را با حوله خشک کنید.  

نقل از روزنامه شرق

 




موضوع مطلب :

          
چهارشنبه 88 دی 30 :: 9:7 عصر

پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 60
  • بازدید دیروز: 7
  • کل بازدیدها: 355077
امکانات جانبی