سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کانون آموزش زیست شناسی گرگان
این وبلاگ به منظور تبادل اطلاعات و آموزش زیست شناسی برای علاقمندان راه اندازی شده است.
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

هفته ی بزرگداشت مقام معلم ،‌بر تمامی معلمین پر تلاش و ایثارگر کشورمان ،‌مبارک باد .

اولین معلم زندگی همه ما مادر و پدرعزیزمان هستند همان هایی که  به فرمان الهی پیوند ازواج بستند و با توکل به خدا ما را برای تعلیم به امامنت گرفتند . همانهایی که  با صرف ذره ذره وجود خود به ما وجودی دوباره بخشیدند .همانهایی که با خم شدن و گرفتن دستهای کوچکمان به ما راست  ایستادن را آموختند .همانهای که با وجودتمام سختی ها و ناملایمات زندگی آنروز نگذاشتند ذره ای احساس سختی کنیم .همانهایی که در قعر تاریکی مسیر روشنی را آموختند .  برای خیلی از ما جای این عزیزان خالیست ولی راه آنها جاریست .به قول استاد شهیدمرتضی مطهری معلمی شغل نیست . عشق است . ذوق است .ایثار و فداکاریست . اگر به عنوان شغل به آن می نگری رهایش ساز و اگر عشق توست ،بر تو مبارک باد چه گزینه ای بهتر از مادر برای این جمله قشنگ می یابی؟

 معلم عزیزم ! ای که همانند والدینم خیر خواه و دلسوز من بودی ! ای کسی که همواره منتظر شنیدن حرف های عبرت آموز وقشنگت بوده ام ! ای که همواره احساس نزدیکی به تو در وجودم موج می زند! روزت، هفته ات و مقامت در تمام طول دنیایم مبارک!

هفته بزرگداشت مقام معلم ، هفته ارج نهادن به نیکی ها، خوبی ها، امیدها، آرزوها و..... بر تمامی ستارگان علم وادب مــــبــــارکــــ.

                                                                                           




موضوع مطلب :

          
شنبه 91 اردیبهشت 16 :: 1:0 صبح

فکرمیکنید ازنظر بهره هوشی جز کدام ها هستید خیلی باهوش، باهوش، معمولی و ...

برای اطلاع از ضریب هوشیتان روی لینک زیر کلید کنید.

 

http://tanzimekhanevadeh.com/IQ.htm




موضوع مطلب :

          
چهارشنبه 91 اردیبهشت 6 :: 7:54 صبح

 

    از سالها پیش، این نظریه مورد قبول همگان بود که پوست تیره برای حفاظت در برابر سرطان پوست به وجود آمده است . اما کشفیات تازه به شکل گیری چارچوب تازه ای برای درک اساس تکاملی تنوع در رنگ پو ست انجامیده است:

((پوست انسان برای پیشگیری از تخریب نوعی ویتامین B (فولات) تیره تر و برای تقویت تولید ویتامین D ،  روشن تر شده است.))

 این تغییرات که فرآورده انتخاب طبیعی هستند، اثرات عمیقی بر موفقیت تولید مثلی انسان داشته اند.

تکامل رنگیزه دار شدن پوست با گرایش به بی مویی در انسان ارتباط دارد. نیاکان ما پوست پر مو یی مانند پوست شامپانزه ها داشتند. پوست شامپانزه ها رنگ روشنی دارد و در بیشتر بخش های بدن با مو پوشیده می شود. در جانوران جوان، پوست صورت، دستها و پاها صورتی رنگ است و تنها زمانی که با افزایش سن جانور، در معرض نور خورشید قرار میگیرد، کک و مک دار یا تیره می شوند. انسانهای اولیه نیز پوست روشن و پوشیده از مو داشتند.

   بین 5/4 میلیون تا 2 میلیون سال قبل، انسانها از جنگل های بارانی به سوی ساوانهای شرق آفریقا حرکت کردند. در این نواحی آنان نه تنها باید با شدت تابش نور خورشید کنار می آمدند بلکه باید شدیدتر کار میکردند تا به اندازه کافی غذا به دست آورند. از این رو، آنان باید به نحوی مشکل خنک نگهداشتن بدن و افزایش بیش از اندازه دمای مغز را حل می کردند.

  دو محقق از دانشگاه لیورپول انگلستان به نامهای «پیتر هیلر» و «جان موریس» نشان داده اند که این مشکل با افزایش تعداد
غده های عرق روی سطح پوست و در نتیجه کاهش میزان موهای پوشاننده پوست، حل شده است. به عبارت دیگر، طی تکامل
غده
های عرق جای فولیکولهای مو را گرفتند.

   اما با کاهش میزان موهای پوست، انسان با مشکل دیگری رو به رو شد. پوست بی مو به نور خورشید، به خصوص پرتوهای فرابنفش ( UV )، حساستر است. وقتی انسان تقریباً بی مو شد، توان تولید ملانین را به دست آورد. ملانین مهم ترین تعیین کننده رنگ پوست و در عین حال ضد آفتاب طبیعت است.

    ملانین مولکول درشتی است که از یک طرف پرتوهای فرابنفش را جذب می کند ، ( حفاظت فیزیکی) و از طرف دیگر مواد شیمیایی مضری را خنثی می کند که رادیکال آزاد نامیده می شوند و پس از آسیب رساندن پرتوهای فرابنفش به پوست شکل
می گیرند (حفاظت شیمیایی).

   زیست شناسان به طور معمول غلظت بالای ملانین را در ساکنان نواحی گرمسیر با نقش حفاظتی آن در برابر سرطان، پوست مرتبط می دانند. برای مثال، «جیمزکلور» از دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است، در افراد مبتلا به بیماری زرودرما پیگمنتوسام که ملانسویستها ( سلولهای تولید کننده ملانین) در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تخریب میشوند، میزان شیوع نوعی سرطان پوست که به آسانی درمان میشود، بالاست.

    سرطانهای بدخیم پوست اغلب کشنده اند، اما میزان شیوع آنها بسیار پایین است. از طرف دیگر ، سرطان به طور معمول در سنین بالا خود را نشان میدهد و در آن زمان فرد تولید مثل کرده است. بنابراین، سرطان نمیتوانسته است فشار تکاملی کافی را برای گزینش طبیعی انسانهای تیره پوست در مناطق نزدیک به استوا، فراهم سازد.

  در سال 1978 «ریچارد براندا» و «جان ایتون» نشان دادند در خون افراد روشن پوستی که در معرض نور خورشید قرار گرفته بودند، میزان یکی از ویتامین های ضروری به نام فولات بسیار پایین است. کمبود فولات در زنان باردار با افزایش خطر نقائص عصبی در جنین همراه است. کودکان بعضی از مادرانی که حین بارداری به کارگاههای برنزه سازی پوست مراجعه کرده بودند، با نقائص دستگاه عصبی به دنیا آمدند. چون فولات برای ساختن DNA در سلولهای در حال تقسیم نیز ضروری است و سرعت تکثیر سلولی در سلولهای تولید کننده اسپرم بالاست، کمبود فولات در مردان نیز میتواند مشکل آفرین باشد. موشهای نری که فولات دریافت نکرده بودند، به ناباروری دچار شدند.

  براساس این مطالعات پیشنهاد کردیم پوست تیره برای حفاظت ذخایر فولات بدن به وجود آمده است

   اولین اعضای گونه Homo sapiens یا انسانهای پیشرفته، بین 120 هزار تا 100 هزار سال پیش در آفریقا ظاهر شدند و پوست تیرهای داشتند که با میزان تابش نور خورشید در استوا سازگار بود. با شروع مهاجرت انسانهای پیشرفته با مناطقی که طی سال پرتو فرابنفش کمتری دریافت میکردند، مشکل تازهای پیش آمد. برای تولید ویتامین D در پوست، پرتو فرابنفش کافی لازم است. مردمان تیره پوستی که در مناطق گرمسیری زندگی میکردند ، به اندازه کافی ویتامین D تولید میکردند اما تیرهپوستان مناطق غیر استوایی با کمبود این ویتامین روبه رو بودند. بنابراین، انتخاب طبیعی افرادی را در این مناطق برگزید که پوست روشنتری داشتند. زیرا پوست روشن پرتوهای فرابنفش را بهتر جذب میکند. بنابراین، ما معتقدیم چون ویتامین D علاوه بر نقش مهمی که در استخوانسازی ایفا می کند، در موفقیت تولید مثل نیز بسیار موثر است، مردمانی که دو ر از استوا زندگی میکنند، پوست روشنتری پیدا کردند تا نور خورشید را به خوبی جذب کنند و طی ماههای زمستان طولانی این مناطق، به مقدار کافی ویتامین D تولید کنند.

    مردمانی نیز هستند که رنگ پوست آنان با الگوی پیشنهادی ما مطابقت ندارد اما شاهد خوبی بر ادعای ما هستند. قوم «اینوئیت» که در آلاسکا و شمال کانادا زندگی میکنند، ( مناطقی که پرتو کمتری دریافت میکنند) پوست تیرهای دارند. دو عامل ممکن است در این ناهماهنگی بین رنگ پوست و میزان پرتوی فرابنفش که به این نواحی میرسد، دخالت داشته باشد. شاید این مردمان به تازگی ( حدود 5 هزار سال پیش) از مناطق استوایی به این مکانها
مهاجرت کردهاند و هنوز فشارهای تکاملی روی آنان به طور کامل اثر نگذاشتهاند یا شاید رژیم غذایی غنی از ویتامین
D ، نیاز به پوست روشن را در آنان برطرف کرده است ؛ زیرا مصرف ماهی در این مناطق رواج زیادی دارد.

   امیدوارم این تحقیق مردم را از اهمیت ویتامین D و فولات در رژیم غذایی آگاه سازد. برای مثال ، از مدتها پیش می دانستیم مردمان تیره پوستی که به مناطق با آب و هوای ابری مهاجرت
 می کنند، عوارض کمبود ویتامین
D را نشان می دهند. بنابراین، آنان باید مقدار ویتامین D را در رژیم غذایی خود افزایش دهند. تنها در آمریکا سالانه حدود 2500 کودک با نقائص دستگاه عصبی به دنیا می آیند. نیمی از این نقائص، از کمبود فولات در مادران این کودکان ناشی می شود. از این رو، سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی ( FDA ) روزانه 400 میکروگرم فولات برای زنان باردار تجویز کرده است. از طرف دیگر، مطالعات ما نشان می دهد که تکامل نژاد به همان اندازه که سیاست های نژادی پیچیده اند، ساده است. امیدواریم ، تلاش در این زمینه، اثرات مثبتی بر سیاست، طرز تفکر افراد و ارتباطات انسانی داشته باشد. 

 

منبع:  http://www.khorasanbiology.blogfa.com/

 




موضوع مطلب :

          
شنبه 91 اردیبهشت 2 :: 7:16 صبح

سوال دانش آموز:چرا کلنی ولوکس که درآب شیرین زندگی می کند واکوئل ضربان دار ندارد؟
لطفا سریع تر همین الآن جوابشو لازم دارم!

جواب: ولوکس کلنی از سول های شبیه کلادیموناس می باشد که هر کدام از این سول ها دارای یک جفت واکوئل ضرباندار می باشند.

ولوکس

ولوکس

ولوکس

منبع:http://www.biolog.blogfa.com




موضوع مطلب :

          
شنبه 91 اردیبهشت 2 :: 7:3 صبح

سوال همکار : 1) در جایی دیدم که سلول های هیدر نیز دارای واکوئل ضربان دار است ایا این موضوع درست است ؟
2) ایا تمامی تک سلول های آب شیرین ( دیواره دار و بدون دیواره ) حتما واکوئل ضربان دار دارند ؟

جواب:

در کتاب    ( Biology  [CliffsStudySolver™] (By Max Rechtman  صفحه 155 آمده است که آغازیان جانور مانند برای دفع آب اضافی خود از واکوئل ضرباندار استفاده می کنند. و البته از قبل هم می دانیم در آغازیان گیاه مانند همچون اوگلنا هم واکوئل ضرباندار وجود دارد.

و اینکه حتما لازم دارند؛ بایستی گفت که بالاخره به علت خاصیت اسموزیته مقداری بیشتر از مقدار نیاز آب وارد آغازیانی که در آب های شیرین زندگی می کنند وارد می شود. این آب اضافی حتما باید از سلول خارج شود. واکوئل ضرباندار این وظیفه را انجام می دهد و اینکه آیا سیستم دیگری غیر از واکوئل ضرباندار به این مورد کمک می کند را در جایی مطالعه نکرده ام. از همکاران گرامی که در این مورد اطلاعاتی دارند خواهشمندیم که ما را مطلع نمایند.

در صفحه 156 کتاب فوق در مورد دفع مواد هیدر از وجود واکوئل ضرباندار برای دفع آب اضافی سلول های هیدر سخن گفته شده است.

 منبع:http://www.biolog.blogfa.com




موضوع مطلب :

          
شنبه 91 اردیبهشت 2 :: 7:3 صبح

ترفندهای خارق العاده برای کاهش وزن

این هشت استراتژی کم کردن وزن ممکن است عجیب به نظر برسند اما در حقیقت کاملاً علمی می باشد.
از روشهای تکراری و بی فایده کاهش وزن خسته شده اید؟

این هشت استراتژی کم کردن وزن ممکن است عجیب به نظر برسند اما در حقیقت کاملاً علمی می باشد.  

1 - با دستی که معمولاً کار می کنید، غذا نخورید. 

یک مطالعه جدید جالب روش مقابله ساده ای برای بدون توجه خوردن، که اغلب با تماشای تلویزیون یا فیلم همراه می شود ، ارائه می کند: فقط دستی را که با آن غذا می خورید، عوض کنید. حالا کمتر می خورید. 

پژوهشگران یک بسته پاپ کورن تازه یا پاپ کورن یک هفته مانده سرد، مرطوب و اسفنجی را به صورت رندم در دست علاقه مندان به فیلم و تلویزیون دادند. آنها اغلب گفتند در طی تماشای فیلمها پاپ کورن را چه تازه و چه مانده، تا آخرش خوردند. اما در آزمایشی دیگر، دانشمندان دریافتند که وقتی از افراد خواسته شد برای خوردن از دست دیگرشان استفاده کنند، 30 % کمتر خوردند. 


2 - به آینه نگاه کنید. 

در حال خوردن، مقابل یک آیینه بنشینید. یک مطالعه جالب نشان داد که وقتی مردم هنگام خوردن خودشان را تماشا می کنند، مصرف غذاهای پر کالری مثل پنیر خامه ای پر چرب به حدود یک سوم کاهش می یابد. احتمالا به علت اینکه وقتی خود را در حال خوردن می بینند رژیم و اهداف سلامتی را به یاد می آورند. 


3 -  محیط غذا خوری را آبی کنید. 

از ظرفهای آبی، دستمال سفره آبی، رومیزی آبی، حتی نقاشی های آبی در دیوارهای اتاق غذاخوری یا لامپهای آبی استفاده کنید. طبق مطالعه ای در سال 2006 توسط دکتر وال جونز (Val Jones    ) شرکت کنندگان جشن در اتاق با لامپ آبی، 33% کمتر خوردند. 

این احتمالا به این علت است که در ذهن ما، رنگ آبی با غذاهای مسموم و کپک زده همراه شده است، پس کمتر می خوریم. زرد و قرمز تاثیر عکس این، دارند، به همین دلیل است که رستورانهای فست فود از رنگهای اشتها آور و محرک استفاده میکنند. 

از این ابزار ساده استفاده کنید تا تا رژیم خود را حفظ کنید. 


 4 - بو بکشید. 

بو کشیدن موز، سیب یا نعنا کمک می کند که وزن پایین بیاید. از 3000 نفر خواسته شد که این کار را در طول مطالعه در بنیاد تحقیقاتی و درمانی Smell     & Taste      در شیکاگو امتحان کنند. هر چه بیشتر آنها رایحه ها را بو کردند، وزن بیشتری از دست دادن، از جمله آنهایی که بارها رایحه ها را استنشاق کردند، در طول شش ماه مطالعه به طور متوسط 13.5 کیلوگرم وزن از دست دادند. بعضی از شرکت کنندگان تا 8 کیلوگرم در ماه وزن کم کردند. ظاهراً با بو کشیدن مکرر مغز فریب خورده و این احساس به وجود آمده است که ما واقعاً غذا را خورده ایم. 


5 -
 از عکسهای مجله های غذا استفاده کنید. 

نوشته " سالاد با پنیر آبی" در مجله ممکن است به اندازه نشان دادن یک عکس از سالاد پر شده با پنیر خامه ای موثر نباشد. عکسها را نگه دارید و پیش از اینکه شروع به غذا خوردن کنید، به آنها نگاه کنید، این باعث می شود ولعتان نسبت به غذا از بین برود. 


6 -
 در سکوت غذا بخورید. 

پژوهشی نشان داد که خوردن در محیط پر صدا باعث می شود سریعتر غذا بخوریم به طوری که مغز ما گاهی اوقات نمی داند سیر شده ایم تا جایی که بیش از حد غذا می خوریم. این دلیل خوبی است برای اینکه در طول غذا خوردن تلویزیون را خاموش کنیم: یک مطالعه در سال 2009 مشخص کرد که وقتی حواس مردم با تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر در طول نهار خوردن پرت می شود، در مقایسه با افرادی که در هر وعده غذایی حواسشان به غذایشان است، احتمال اینکه بعداً در طی روز میان وعده بخورند، بیشتر می شود. 


7 -
 هنگام شام لباسهای تنگ بپوشید. 

ما تمایل داریم که وقتی که چند کیلو اضافه وزن داریم لباسهای گشادتر و راحت تر بپوشیم، اما پژوهشگران می گویند اگر هنگام غذا خوردن لباسهای تنگ بپوشیم شانس از دست دادن وزن اضافی بیشتر می شود. در این روش، اگر شروع به پر خوری کنیم لباس به ما یادآوری می کند که بیشتر از این نمی توانیم بخوریم، همچنین می توانید در آشپزخانه تان شلوار جین تنگ آویزان کنید تا انگیزه کاهش وزن برای شما باشد. 

این راز را برای کاهش وزن موفق، یاد بگیرید. 


8 -
 رژیم خمیر دندان بگیرید. 

به جای دسر شیرین بعد از غذا، دندانهایتان را با خمیردندان با طعم نعناع مسواک کنید. طعم نعناع علائمی به این مفهوم می فرستد که در این وعده غذایی سیر شده اید و به فرونشاندن هوس خوردن کمک می کنند. به علاوه، طعم نعناع به خوبی با اکثر غذاها آمیخته نمی شود و بنابراین غذا طعم خوب خود را از دست می دهد، احساس تمیزی و تازگی دندانها بسیار لذت بخش است و گاز زدن شکلات یا شیرینی ها دیگر ارزش از دست دادن تمیزی دهان و دندان را نخواهد داشت.

منبع:http://ino.blogfa.com




موضوع مطلب :

          
شنبه 91 اردیبهشت 2 :: 6:52 صبح

پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 12
  • بازدید دیروز: 50
  • کل بازدیدها: 354782
امکانات جانبی