سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کانون آموزش زیست شناسی گرگان
این وبلاگ به منظور تبادل اطلاعات و آموزش زیست شناسی برای علاقمندان راه اندازی شده است.
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

به اطلاع دانش آموزان و همکاران محترم می رساند

                      مسابقات المپیاد آزمایشگاهی زیست شناسی  شهرستان گرگان

                     روز سه شنبه 29/11/87 در محل پژوهشسرای دانش آموزی پسران برگزار می گردد.

                     همکاران محترم درصورت نیاز می توانند سئوالات و پاسخ آن ها را در روز بعد بر روی همین وبلاگ

                                                                    مشاهده و دریافت نمایند.

 




موضوع مطلب : اطلاع رسانی

          
یکشنبه 87 بهمن 27 :: 11:44 عصر

کلاس ضمن خدمت تحلیل و بررسی زیست شناسی وآزمایشگاه(1) در شهرستان گرگان برگزار گردید.




موضوع مطلب : اطلاع رسانی

          
چهارشنبه 87 بهمن 23 :: 9:19 صبح

بدینوسیله به اطلاع کلیه همکاران محترم زیست شناسی می رساند که دومین جلسه گروه آموزشی سه شنبه 29 بهمن 87 در دبیرستان واثقی رأس ساعت 17 شروع می شود.

حضور همکاران در این جلسه الزامی است.

برنامه های نشست: 1- بررسی عملکرد کمیته ها

                          2- معرفی برنامه های آتی کمیته ها

                           3- معرفی و تقدیر از کمیته های فعال

                           4- گزارش کار سرگروه آموزشی در باره عملکرد سه ماهه اول

                          

گروه آموزشی زیست شناسی

 




موضوع مطلب : اطلاع رسانی

          
چهارشنبه 87 بهمن 23 :: 9:14 صبح

دریافت خلافی اتومبیل از طریق سامانه پیام کوتاه (SMS):

برای این منظور کد 17 رقمی که بصورت عمودی در قسمت پشت و در سمت راست کارت اتومبیل شما نوشته شده است را تایپ نموده و سپس آن را به شماره 30005151 ارسال کنید
اگر به پشت کارت ماشین‌های جدید (پلاک ملی) دقت کرده باشید یک کد 17 رقمی به صورت عمودی نوشته شده که با IR هم شروع می‌شود و در حقیقت شناسه خودروی شماست و با تعویض پلاک هم این کد عوض نمی‌شود.
شما می‌توانید با SMS کردن این کد به شماره 30005151 ، خلافی ماشین خود را به‌صورت بروز دریافت کنید!
شماره سریال کارت ماشین مندرج در پشت کارت که به صورت عمودی درج شده است ( به عنوان مثال IRPC841V1IW699493 ) را به شماره 30005151 ارسال کرده و بلافاصله مبلغ خلافی، تعداد و تا تاریخ را دریافت کنید.
 
همچنین
شما میتوانید با تماس با شماره تلفن شبانه روزی 88288888 از صورت وضعیت خلافی اتومبیل خودتان مطلع شوید
 
دریافت وضعیت اب و هوا از طریق پیام کوتاه (SMS) :
یکی از امکاناتی که سازمان هواشناسی کشور فراهم نموده است ارسال آخرین وضعیت آب و هوا از طریق SMS است. برای دریافت آخرین وضعیت آب و هوا کافیست پیش شماره شهر خود (مثلا 021 برای تهران) را به شماره های 1000305 یا 09123055005 ارسال کنید. همچنین برای دریافت پیش بینی 24 ساعته وضعیت آب و هوا نیز کافیست پیش شماره شهر خود را بدون صفر ابتدای آن ( مثلا 21 برای تهران) ارسال کنید. شاید تنها ضعف این سیستم ارسال متن پیام به انگلیسی است که ممکن است تعداد افرادی که امکان استفاده کامل از وضعیت آب و هوا یا پیش بینی هواشناسی را از پیام دریافتی داشته باشند محدود کند.
 
نقل از http://agahi24.com/main/fa/a02



موضوع مطلب : اطلاعات عمومی

          
چهارشنبه 87 بهمن 23 :: 6:57 صبح
پیوند موی طبیعی :


در حال حاضر تنها راه بازگشت موهای از دست رفته استفاده ار پیوند موی طبیعی است.

A: پیوند موی سر: امروزه با بهره گیری از تکنولوژی جدید می توان نقاط کم مو یا عاری از موی سر را به گونه ای در مان نمود که ظرف مدت کوتاهی پوشیده از موشوند. این امر که تا چندی بیش حتی تصورش هم دشوار بود بر پایه انتقال ریشه های مو وکاشت آنها در نقاط مورد نظر است.
 


این روش برای اولین بار در سال 1939 توسط پزشکی ژاپنی به نام دکتر اکودا (Dr OKUDA ) توصیف وسپس در سال 1959 توسط پزشک آلمانی دکتر اورنتویخ ( Dr orentreich ) عملی گردید. در ابتدای این انتقال به صورت دسته ای انجام می شود که هر دسته شامل 15 تا 20 تار مو بود. گرچه نتیجه این عمل کاملاً مثبت وهیجان انگیز بود ورشد موهای منتقل شده پس از حدود سه ماه مشاهده می گردید ولی مشکل عمد? ان ، حالت دسته ای بودن موها بود که نمایی شبیه گندم زار ویا موی عروسکی را به سر می داد. در سال های اخیر استفاده از دسته های کوچکتر مو موسوم به میکرو گرافت ( شامل یک یا دو تار مو) ومینی گرافت ( شامل سه تا شش تار مو) سبب نتایج بسیار رضایت بخش وطبیعی شده است.
 


واکنش موهای موجود در نقاط مختلف سر نسبت به عوامل آندوژنتیک ( عوامل هورمونی – ارثی) یکسان نیست. بطوریکه موهای موجود در نواحی پیشانی، شقیقه ها وناحیه وسط سر نسبت به عوامل مذکور حساس بوده ودچار ریزش می شوند. در حالیکه موهای پشت سر ودور سر نسبت به این عوامل بسیار مقاوم ودر نتیجه تقریباً فاقد ریزش هستند. در پیوند موی طبیعی از فولیکول هایی که از قسمت های مقاوم به ریزش ( نواحی پشت سر ودور سر) انتخاب می گردند. برای جایگزین کردن موهای از بین رفته نواحی دیگر استفاده می شود. بنابر این فولیکول ( پیاز مو) پیوند شده نه تنها یک موی طبیعی با تمام خصوصیات مربوطه است بلکه تقریباً تا پایان عمر خود باقی مانده ونسبت به ریزش بسیار مقاوم می باشد.



جهت کسب اطلاعات بیشتر به بخش پاسخ به پرسش های شایع یا FAQ در سایت مراجعه فرمایید.



B: پیوند مو در نواحی ابرو، ریش، سبیل و مژه:

با توجه به اینکه گرافت های مو در هر ناحیه از پوست بدن رشد می نمایند بنابراین پیوند موی طبیعی در هرناحیه که نیازمند آن باشد قابل انجام است که مهمترین موارد آن کاشت ابرو، ریش، سبیل ومژه می باشد. تیم پیوند موی طبیعی ولیزر اصفهان با دارا بودن مهارت ها وتجهیزات لازم تاکنون موترد زیادی از کاشت مودر نواحی مذکور را با موفقیت انجام داده است که نمونه هایی از آن را مشاهده می کنید.

C: پیوند مو در جوشگاه ها (اسکار) از پیوند موی طبیعی در ترمیم ودرمان طاسی های حاصل از زخم های قدیمی وسوختگی (اسکار) نیز استفاده می گردد که تجربه تیم در این موارد با درصد بالای موفقیت همراه بوده است.

نقل از http://www.clinicemoo.com/a03.htm




موضوع مطلب : اطلاعات علمی

          
چهارشنبه 87 بهمن 23 :: 6:28 صبح

ریزش مو و پیوند مو در خانم ها :

چه عواملی سبب ریزش مو در خانم ها می گردند؟
مشاوره با پزشک متخصص پیوند مو
روش های درمانی ریزش مو در خانم ها
پیوند مو در خانم ها
علل وعوامل ریزش مو در خانم ها
تکنیک پیوند مو



انتظار از دست دادن موها با افزایش سن در آقایان عموماً امری طبیعی تلقی می گردد بویژه اگر پدر، عمو ویا یکی از بستگان نزدیک آنها دارای ریزش مو ویا طاسی مردانه باشند. در حالیکه یک خانم حتی اگر دارای سابق? ریزش مو در اقوام نزدیک خویش ( چه در آقایان وچه در خانم ها ) باشد چنین انتظاری را ندارد. حداقل در آمریکا می توان گفت اعتقاد عمومی بر این است که نازکی وریزش موها یک پدید? مردانه به شمار می رود.

معمولاً خانم ها بر این باور ند که به منظور برآورده شدن انتظارات اجتماعی که دارند بایستی سری پر از مو داشته باشند. نازکی وریزش موها فقط برای خانم های بسیار مسن قابل قبول است. ولی واقعیت چیزی بر خلاف انتظارات اجتماعی خانم هاست. حقیقت این است که بسیاری از خانم ها ریزش مو را از سنین جوانی تا میانسالی تجربه کرده وشیوع شایعترین نوع ریزش موی زنانه یعنی ریزش مو ی آندروژنتیک ( Femal androgenetic alopecia ) رو به افزایش است.

امروزه بسیاری از خانم ها ریزش مو را بعنوان یک واقعیت لمس کرده و به جستجوی راهی برای حل این مشکل از طریق درمان های بازدارند? ریزش مو ویا روش های ترمیم مو می پردازند. از دیدگاه یک پزشک متخصص پیوند مو اغلب انواع ریزش مو در خانم ها به طور موفقیت آمیزی قابل درمان است.

چه عواملی سبب ریزش مو در خانم ها می گردند؟                                              BACK

شایعترین نوع ریزش مو در خانم ها ریزش موی هورمونی – ژنتیکی از نوع زنانه است.

( Femal androgenetic alopecia ) این نوع از ریزش مو در حدود 20% از رنان آمریکایی را مبتلا نموده است . مطالعات آماری نشان می دهد در صد شیوع این نوع ریزش مو هنگام یائسگی .پس از آن با افزایش سن بیشتر می شود. عقیده براین است که علت اصلی ریزش مو ی آندروژنتیک زنانه به دلیل تولید هورمون های جنسی مردانه (آندروژن) وتأثیر آنها بروی آندروژنتیک زنانه به 3 درجه تقسیم بندی می شود :

درجه اول : نازک شدن موها در مرکز پوست سر ( فرق سر )
درجه دوم : نازک شدن موها همراه با تکه های وسیع تری از کم پشتی موها در پوست سر
درجه سوم : ریزش موها با الگوی مردانه همراه با ریزش موها از نواحی جلو یا نواحی میانی سر . البته طاسی کامل مردانه همانند آنچه در آقایان دیده می شود در خانم ها بسیار نادر است.

سایر علل ریزش مو در خانم ها عبارتند از : ریزش مو در نواحی جوشگاه های زخم های ناشی از جراحات ویا بیماری های زمینه ای آلوپی کششی ( Traction alopecia ) ناشی از آسیب دیدن موها به دلیل محکم بافتن آنها به یکدیگر ویا دسته کردن آنها و تریکو تیلومانیا ( Trichotillomania ) که عبارتست از پیچاندن وکندن وسواسی موها.


مشاوره با پزشک متخصص پیوند مو :                                                                    BACK

خانمی که مبتلا به ریزش مو می باشد بایستی مشاوره با پزشک متخصص پیوند مو را حتماً مد نظر قرار دهد. این مشاوره هم جنبه های پزشکی وهم جنبه های زیبایی را شامل می گردد .

جنبه های پزشکی بر روی معاینات به منظور یافتن دلیل اصلی ریزش مو تمرکز دارد. در خانمی که از لحاظ جسمی وروحی سالم است شایعترین علت ریزش مو همانگونه که قبلاً ذکر گردید آلوپی آندروژنتیک زنانه از درجات اول ، دوم ویا سوم است.
در صورتیکه شرح حال ومعاین? فیزیکی بیمار دلالت برهیچگونه بیماری زمینه ای خاصی ننموده والگوی ریزش مو به وضوح از نوع هورمونی – ژنتیکی باشد انجام سایر آزمایشات ضرورتی ندارد ولی اگر الگوی ریزش مو مشخصاً از نوع هورمونی –ژنتیکی نبوده ویا احتمال بیماری زمینه ای را مطرح نماید استفاده از سایر آزمایشات وتاریخچه شخصی وخانوادگی بیمار اهمیت می یابد . در مواردیکه تشخیص سریع علت ریزش مو میسر نمی باشد نمونه برداری از پوست سر به منظور یافتن دلیل اصلی می تواند سودمند باشد.

در حالیکه علت اولیه انجام معاینات پزشکی یافتن عامل ریزش مو می باشد این معاینات کاملاً می تواند به تشخیص بیماری های زمینه ای که قبل از آن ناپیدا بوده اند منجر گردد.ریزش مو می تواند علامت یک بیماری خاص سیستم ایمنی ویا علامتی از یک بیماری با تولید بیش از هورمون های مردانه باشد. لازم به ذکر است وجود بیماری زمینه ای قطعاً نمی تواند مانعی برای انجام کاشت موی طبیعی باشد ولی ممکن است درمان آن قبل از انجام کاشت مو ضرورت داشته باشد.

از جنبه های زیبایی می توان گفت بنیاد اولیه انجام پیوند مو به منظور تأ مین زیبایی است. چگونگی احساس یک زن نسبت به وضعیت خویش وانتظارات او را از دیگران در مشاهد? وی تشکیل دهنده این بخش از مشاوره می باشد که اهمیت آن هم انداز? یافتن علت ریزش مو است. بیمار از لحاظ زیبایی اهدافی را دنبال می نماید که امیدوار است با پیوند مو به آنها دست یابد . پزشک بایستی بیمار را در شفاف سازی وواقع نمایی این اهداف از طریق روشهای جراحی ویا غیر جراحی درمان کنند? ریزش مو یاری نماید. سئوالات بسیاری در این مشاوره می تواند مورد بحث وبررسی قرار گیرد از جمله :

- چه حالتی از مو را بیمار بایستی برای به حداقل رساندن وضوح نازکی آنها به کار برد؟
- چه حالتی از مو را بیمار بایستی پس از انجام ترمیم مو به کاربرد؟
- به منظور رسیدن به بهترین بازده ترمیم مو آیا بیمار بایستی حالت ورنگ موهای خویش را تغییر دهد؟
- آیا بیمار مایل به داشتن حالات تجملی مو که نیاز به انجام عملیاتی نظیر بافتن موها ویا استفاده از طویل کننده های مو ( Hair eatenders ) دارد می باشد؟ آیا بیمار مایل به شنا کردن ویا انجام ورزش های سنگین بدون داشتن نگرانی از وضعیت موهایش است؟
- انجام پیوند مو تا چه اندازه می تواند برای بیمار کارساز باشد وآیا به عنوان یک انتخاب بایستی برای وی مدنظر قرار گیرد یا خیر ؟
- اگر به هر دلیل ( نظیر وجود بیماری های زمینه ای و....) پیوند مو برای بیمار به عنوان روش انتخابی مطرح نمی باشد کدامیک از انواع روش های ترمیم مو می تواند برای وی به کار گرفته شود؟
نتایج حاصل از مشاور? پزشکی وزیبایی به عنوان راهگشای اولیه در چگونگی انتخاب روش های جراحی ویا غیر جراحی ترمیم مو متناسب با نیازهای بیمار به کار گرفته می شوند.

روش های درمانی ریزش مو در خانم ها :                                                              BACK 

اساس روش های درمانی بازگردانند? موها در خانم ها بر پایه جراحی ویا استفاده از موهای بافتنی است. درمانهای دارویی در موارد ریزش موی آندروژنتیک ومشابه با همین نوع از ریزش در مردان صورت می گیرد. در موارد آلوپی آندروژنتیک در خانم ها درمان جراحی معمولاً به همراه استفاده از داروی مینوکسیدیل انجام می گیرد. این محصول به عنوان نوعی درمان غیر جراحی بوسیله انجمن غدا وداروی آمریکا ( FDA ) مورد تأیید قرار گرفته است.
پزشک متخصص پیوند موی طبیعی قادر است تشخیص دهد که این دارو را به کدامیک از بیماران بایستی تجویز نماید زیرا پاسخ درمانی در تمامی افراد نسبت به این دارو یکسان نمی باشد.

پیوند مو در خانم ها :                                                                                                BACK

ریزش مو در خانم ها نیز همانند آقایان رخ می دهد وروز به روز بر تعداد زنانی که دنبال یافتن روش های درمان دارویی و یا جراحی مناسب برای خویش می باشند افزوده می گردد. دیگر از زمانی که خانم ها میلی به جدی گرفتن ریزش مو ی خود نداشته ویا آن را پدیده ای اجتناب ناپذیر ناشی از افزایش سن می دانستند سال های زیادی گذشته است.
امروزه پیوند موی طبیعی به عنوان یکی از روش های درمانی ریزش مو در خانم ها بویژه در کسانی که ریزش موی آنها اساس ژنتیکی وارثی دارد شناخته شده است. به این نوع از ریزش مو (( ریزش مو با الگوی زنانه)) گفته می شود که همانند (( ریزش مو با الگوی مردانه )) ژنتیکی بوده وجنبه فامیلی دارد. این نوع از ریزش مو شایعترین فرم ریزش موی دائم شناخته شده در خانم ها می باشد .
تازمانیکه علت اصلی وچگونگی تداوم ریزش مو در یک خانم ( از لحاظ دائمی ویا موقتی بودن ریزش موها) با اطمینان تشخیص داده نشود نمی بایستی هیچگونه اقدام درمانی انجام گردد. با اینکه ریزش موی ژنتیکی با الگوی زنانه شایعترین علت ریزش موی دائمی در خانم ها شناخته شده ولی علل گوناگون دیگری نیز سبب انواع ریزش موی دائم ویا موقتی در خانم ها می گردند که بایستی قبل از انجام پیوند موی طبیعی روگردند.

از پیوند موی طبیعی در درمان ریزش موی موقت استفاده نمی گردد. به عبارت دیگر استفاده از پیوند موی طبیعی ویا سایر روش های جراحی به هیج وجه نبایستی در درمان ریزش موی موقتی به کار گرفته شوند.

پیوند موی طبیعی ممکن است به عنوان روش درمانی انتخابی برای درمان ریزش موی دائمی ناشی از مواردی نظیر آسیب های فیزیکی وارده به پوست سر به کار رود گرچه ریزش مو با الگوی زنانه شایعترین مورد استفاده از پیوند موی طبیعی می باشد .تازمانیکه بیمار بطور کامل علل اساسی درمان را درک نکرده است نبایستی هیچگونه اقدام درمانی برای وی انجام گردد.


علل وعوامل ریزش مو در خانم ها :                                                                        BACK

آلوپسی آندروژنتیک ( ریزش مو با الگوی ارثی) شایعترین علت ریزش مو دائمی هم در خانم ها وهم در آقایان است. ریزش موی آندروژنتیک با الگوی زنانه معمولاً به شکل نازکی منتشر وپراکند? موهای سر خود را نشان می دهد در حالیکه در آقایان طاسی کامل قسمت هایی از پوست سر دیده می شود . به هر حال الگوی ریزش مو در خانم ها بسیار متفاوت بوده وهر فرد مبتلا بایستی به دقت تحت معاینه واقدامات تشخیصی قرار گیرد. در صورت تشخیص صحیح می توان علت ریزش مو رابا روش های دارویی ویا جراحی درمان نمود.

سایر علل شایع ریزش مو در خانم ها عبارتند از :

1- آلوپسی آره آنایا ریزش موی ناحیه ای : به صورت لکه های ریزش مو در پوست سر وگاهاً در ابروها وسایر نواحی مودار بدن دیده می شود . به نظر می رسد ناشی از نوعی اختلال سیستم ایمنی باشد. در این بیماری ریزش مو می تواند به صورت دوره ای وعود کننده باشد.
2- ریزش موی کششی ( Traction alopecia ) : این نوع ریزش مو ناشی از کشش مداوم ، فشار ویا استرس مکانیکی طولانی مدت برروی موهاست وممکن است در افرادی که موهای سر خود را محکم به هم می بافند اتفاق بیفتد.
ریزش موی کششی دائم است ولی به درمان ، کاشت مو به خوبی پاسخ می دهد.

3- تریکو تیلو مانیا ( Trichollomania ) یک نوع خاص از آلوپسی کششی ووضعیتی وسواسی است که در اغلب موارد با استرس های روحی واختلالات روانی همراه است.
4- تلوژن افلوویوم ( Telogen effluvium ) : نوعی ریزش موی شدید ولی موقت است که با عوامل پر استرس مانند آسیب های فیزیکی یا عاطفی، جراحی، زایمان، بیهوشی عمومی ورژیم غذایی سخت همراه می گردد. پس از درمان این بیماری ها ویا رفع آسیب واسترس ، ریزش موها بر طرف خواهد شد.
5- سندرم لوز- آناژن ( Loos anagen syndrome ) : حالتی است که در آن موهای سر به راحتی وبا کوچمترین فشار ناشی از شانه یا برس زدن معمولی کنده می شوند ودر افراد با موهای بور ونرم بیشتر دیده می شود.
6- ریزش موی مثلثی ( Triangular alopecia) : در این بیماری که علت آن نا معلوم است موها در نواحی شقیقه ها واطراف آن می ریزند
7- ریزش موی ناشی از جوشگاه ( Scarring alopecia ) : حالتی است که در آن ریزش مو به دلیل آسیب فولیکول های مو ناشی از ضربه های فیزیکی ویاسوختگی اتفاق می افتد. آلوپسی کششی نیز می تواند منجر به این نوع از ریزش مو گردد. به خاطر داشته باشید که در اکثر موارد ریزش مو ی زنانه به هر علتی که باشد با روش های دارویی ویا جراحی قابل درمان است ولی موفقیت درمان بستگی به تشخیص صحیح علت ریزش مو توسط یک پزشک متخصص پیوند مو دارد. ریزش مو در خانم ها گاهاً می تواند به علت بیماری زمینه ای هورمونی ویا پوستی باشد ویا اینکه با استرس های فیزیکی ویا روحی همراه باشد.

در مواردی که احتمال وجود یک بیماری زمینه ای مطرح باشد پزشک متخصص پیوند مو بیمار را به پزشک متخصص مربوطه برای انجام معاینات واقدامات تشخیصی بیشتر ارجاع می نماید. ریزش مو می تواند اولین علامت یک بیماری زمینه ای با در مان مناسب بیماری زمینه ای سبب از بین رفتن ریزش مو در این موارد خواهد شد ونیازی به درمان اختصاصی ریزش مو نخواهد بود. برخی از علل ریزش موی موقت نظیر تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی خودبخود ازبین می روند. درمواردی که دور? طولانی مدتی از یک ریزش موی موقتی رخ می دهد – نظیر مواردی که بیمار تحت درمان با داروهای ضد سرطان به مدت طولانی بوده وبه همین دلیل دچار ریزش مو می گردد. مشاوره با پزشک متخصص پیوند مو به منظور استفاده از پروتزهای مو می تواند صورت گیرد.

چه موقع خانمی با ریزش موی الگوی زنانه کاندید مناسبی برای پیوند مو می باشد؟

پس از اینکه مشخص گردید که دلیل نازکی موهای یک خانم ریزش مو با الگوی زنانه بوده وعلت دیگری ندارد پیوند مو بایستی به عنوان یک درمان مد نظر قرار گیرد.

چه موقع یک خانم کاندید خوبی برای پیوند مو است است؟ شرایط لازم در این مورد بین خانم ها وآقایان بسیار شبیه به هم است وفقط در بعضی موارد در خانم ها بایستی توجه بیشتر به عمل آید. بهترین راه رسیدن به پاسخ سئوال انجام یک بحث باز وصادقانه بین خانم وپزشک متخصص پیوند مو می باشد.

پیوند مو نبایستی با اغواگری به عنوان درمان ریزش مو به بیمار خانم تحمیل گردد بلکه وی بایستی خود با فهم کامل دلایل توصیه پزشک این کار را انتخاب نماید . از سوی دیگر بیمار نیز نبایستی در شرایطی که پزشک انجام پیوند مو را به وی توصیه نمی نماید به او برای انجام عمل فشار وارد آورد. تصمیم به انجام پیوند موی طبیعی تنها بر پایه قضاوت وتشخیص حرفه ای پزشک پس از معاینه کامل بیمار ونیز برگزاری بحثی کامل وصادقانه ما بین بیمار وپزشک که در آن راجع به هزینه عمل، زمان عمل ، جزئیات عمل، اثرات جانبی وعوارض احتمالی ونیز نتایج مورد انتظار گفتگومی شود صورت می پذیرد.

الگوی ریزش موی ارثی در خانم ها متفاوت از الگوی مردانه هستند. ریزش موی ژنتیکی در خانم ها به صورت منتشر تر از مردان وبه شکل نازکی موها خود را نشان می دهد در حالیکه در آقایان ریزش کامل موها ( طاسی) بیشتر دیده می شود. میزان وسرعت ریزش مو در تعیین اینکه یک خانم کاندید مناسبی برای پیوند مو می باشد یا خیر از اهمیت به سزایی برخوردار هستند.

پزشک متخصص پیوند مو با معاینه پوست سر ونیز بررسی تاریخچه فردی وخانوادگی بیمار پاسخ سئوالات زیر را مشخص می نماید :

1- آیا تراکم موی موجود در ناحیه دهنده چه در حال وچه در آینده به اندازه کافی برای انجام پیوند مو به عنوان یک روش درمانی پایدار می باشد یا خیر ؟
2- آیا در صورت انجام پیوند مو نتایج حاصله سبب برآورده شدن انتظارات بیمار از لحاظ بهبود وضعیت زیبایی می گردد یا خیر؟

عدم وجود تراکم موی کافی در ناحیه دهنده می تواند سبب کنار گذاشتن پیوند مو به عنوان یک درمان انتخابی وپایدار برای ریزش مو گردد. برای مثال در تعدادی از خانم ها الگوی ریزش مو به صورت منتشر وبا پیشرفت سریع می باشد به طوریکه پزشک را در یافتن موی کافی در ناحیه دهنده پشت سر به منظور برداشت وپیوند در نواحی کم پشت جلوی سر دچار مشکل جدی می سازد.

سایر خصوصیات پوست ومو که معمولاً پزشک آنها را مد نظر قرار می دهد عبارتند از : رنگ مو جنس مو ومیزان مجعد بودن آن ونیز میران تفاوت رنگ پوست ورنگ مو. این خصوصیات سب می گردد که پزشک با استفاده از آنها بتواند به حداکثر راندمان بهبود وزیبایی در بیمار دست یابد.

در صورتیکه ناحیه دهنده دچار کم پشتی باشد ممکن است پیوند مو فقط بتواند سبب بهبودی وضعیت ناحیه گیرنده از لحاظ خصوصیات موها شود ولی تأثیری در بازگشت تراکم اولیه موها نخواهد داشت . نکته دیگری که بایستی هم در آقایان وهم در خانم ها مورد توجه قرار گیرد عبارت است از میزان وسرعت کم پشتی موهاست .بطوریکه در مواردیکه سرعت ریزش مو بالا بوده وتراکم موها در ناحیه دهنده روبه کاهش است میزان موی باقی مانده برای جبران ریزش موی آینده بسیار ناچیز خواهد بود. در این صورت پزشک وبیمار بایستی با واقع بینی در مورد میزان تأثیر وانتظارات ناشی از انجام پیوند مو در سال های آتی به بحث بپردازند. در این صورت بیمار بایستی تعیین کند که آیا نتایج پیش بینی شده ناشی از انجام پیوند مو برای وی توجیه کنند? زمان گذاشته شده هزینه تحمیل شده ونیز میزان ناراحتی ایجاد شده خواهد بود یا خیر؟

خانم ها بیش از آقایان در معرض تهاجم تصاویر تبلیغاتی شامل ایجاد موهایی با تراکم بسیار بالا هستند تصاویری که سبب می گردند خانم ها چنین ذهنیتی را برای خود پس از انجام پیوند موی طبیعی متصور باشند. این تصاویر غیر واقعی ممکن است هنگام جلسات مشاوره ومباحثه پزشک وبیمار در زمینه ذهنی بیمار قرار داشته وچنین انتظاری را برای وی ایجاد نمایند . در صورتیکه این تصور نادرست بایستی با مشاور? واقع گرایانه از ذهن بیمار پاک گردد.

در اکثریت موارد خانم هایی که تحت عمل پیوند موی طبیعی توسط یک پزشک متخصص پیوند موی ماهر و با تجربه قرار گرفته اند به میزان بسیار بالایی از نتایج عمل خود راضی هستند. این میزان رضایت هم به واسطه تجربه ومهارتهای تکنیکی پزشک وهم به دلیل ایجاد یک انتظار واقعی برای بیمار قبل از عمل می باشد که با انجام پیوند مو اورا به آن مرحله از رضایت می رساند.

تکنیک پیوند مو :                                                                                                         BACK

تکنیک های پیوند مو در خانم ها براساس چگونگی کاشت گرافتها در مناطق متعدد دچار ریزش مو انتخاب می گردند. نوع گرافت ها وتعداد جلسات پیوند مو تصمیماتی هستند که براساس اهداف بیمار در مورد میزان تراکم نهایی موها اتخاذ می گردند.

نقل از http://www.clinicemoo.com/a01.htm




موضوع مطلب : اطلاعات علمی

          
چهارشنبه 87 بهمن 23 :: 6:26 صبح

علل ریزش مو :

ریزش موها بطور متوسط 50 تار مو در روز امری طبیعی قلمداد می شود. گهگاه شاهد ریزش موها به صورت دوره ای هستیم . مثلاً مدت کوتاهی از فصل پاییز ریزش مو افزایش پیدا می کند که کاملاً طبیعی است. هنگامی ریزش مو ها به عنوان یک بیماری تلقی می شود که به مدتی طولانی روزانه بیش از 80 تار مو جدا شود.



عوامل مختلفی در افزایش ریزش مو مؤثر هستند. که عبارتند از: کمبود ویتامین ها ، کم خونی ، کمبود آهن ، اختلالات گردش خون ، بیماری های قارچی ، بیماری های روانی ، شیمی درمانی ، مصرف داروها ، بیماری های و سیستمیک، آسیب دیدن موها در اثر عوامل خارجی و .... ولی شایعترین نوع ریزش مو چه در آقایان وچه در خانم ها هوموننی– ژنتیکی اتفاق می افتد. ( Androgenetic alopecia ) مردان وزنان دچار ریزش مو ژن های مربوط به ریزش مو را از یک یا هردو والدین خویش به ارث می برند هورمونی به نام تسترون که در بدن همه مردان وجود دارد سبب فعال شدن برنامه ژنتیکی به ارث رسیده در مردانی می شود که حامل ژن های مربوط به ریزش مو هستند واین روند نهایتا ً فولیکو ل های مو را از بین می برد.


در خانم ها عدم تعادل بین هورمون های زنانه ومردانه می تواند سر چشمه ریزش مو گردد. به همین دلیل دادن آزمایشات هورمونی الزامی است. اغلب زنان با الگوی ریزش زنانه هیچ علائم کلینیکی یا بیوشیمیایی دال بر هورمون جنسی مردانه ( آندروژن) اضافی نشان نمی دهند. حتی در مواردی با وجود سطح طبیعی تسترون ، حساسیت بیش از حد نسبت به آندروژنها و یا تعداد بیش از حد گیرنده های موجود در فولیکول های موی سبب ریزش مو می گردند.


 

 
نقل از http://www.clinicemoo.com/a01.htm


موضوع مطلب : اطلاعات علمی

          
چهارشنبه 87 بهمن 23 :: 6:24 صبح

زونا

زونا عبارت‌ است‌ از یک‌ عفونت‌ ویروسی‌ دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌. ویروس‌ زونا (همان‌ ویروس‌ آبله‌ مرغان‌) در افرادی‌ که‌ سابقاً آبله‌ مرغان‌ نگرفته‌اند و غالباً در بیمارانی‌ که‌ نیازمند سرکوب‌ دستگاه‌ ایمنی‌ با دارو برای‌ هرگونه‌ بیماری‌ هستند سرایت‌ می‌کند. زونا می‌تواند در هر سنی‌ رخ‌ دهد، اما در افراد بالای‌ 50 سال‌ شایع‌تر است‌. علایم‌ شایع‌ تاول‌های‌ قرمز و دردناک‌ که‌ امکان‌ دارد در هر جایی‌ از بدن‌ به‌ وجود آیند
این‌ تاول‌ها 5-4 روز پس‌ از آغاز علایم‌ اولیه‌ ظاهر می‌شوند. تاول‌ها معمولاً در روی‌ یک‌ نوار پهن‌ پوست‌ قرمز در امتداد مسیر رشته‌های‌ عصبی‌ حسی‌ در یک‌ ناحیه‌ خاص‌ پوست‌ پدید می‌آیند. تاول‌ها را غالباً می‌توان‌ در ناحیه‌ قفسه‌ سینه‌ دید که‌ البته‌ تنها در یک‌ طریف‌ بدن‌ گسترش‌ می‌یابند. تب‌ و لرز خفیف‌ احساس‌ کسالت‌ تهوع‌، دل‌پیچه‌ یا اسهال‌ خفیف‌ درد روی‌ قفسه‌ سینه‌، صورت‌، یا درد سوزشی‌ در پوست‌ شکم‌ برحسب‌ ناحیه‌ای‌ که‌ گرفتار شده‌ است‌. علل‌ زونا توسط‌ همان‌ ویروس‌ آبله‌ مرغان‌ ایجاد می‌شود. این‌ ویروس‌ ممکن‌ است‌ سال‌ها در نخاع‌ به‌ حالت‌ خفته‌ باقی‌ بماند تا زمانی‌ که‌ در اثر یک‌ عامل‌ تحریکی‌ دوباره‌ بیدار شود. اما این‌ بار دیگر بیماری‌ آبله‌ مرغان‌ ایجاد نمی‌شود، بلکه‌ زونا رخ‌ می‌دهد. عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر سن‌ بالای‌ 50 سال‌ استرس‌ بیماری‌ هوجکین‌ وجود یک‌ بیماری‌ که‌ باعث‌ کاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد. استفاده‌ از داروهای‌ سرکوب‌کننده‌ ایمنی‌ یا ضدسرطان‌ جراحی‌ یا تاباندن‌ اشعه‌ به‌ نخاع‌ لوسمی‌ یا لنفوم‌ پیشگیری‌ در حال‌ حاضر نمی‌توان‌ از آن‌ پیشگیری‌ به‌ عمل‌ آورد. واکسن‌های‌ تحقیقاتی‌ که‌ برای‌ پیشگیری‌ از آبله‌ مرغان‌ در حال‌ آزمایش‌ هستند نتوانسته‌اند جلوی‌ زونا را بگیرند. البته‌ فرد با یک‌ بار گرفتن‌ زونا، تا آخر عمر در برابر آن‌ ایمن‌ خواهد بود، مگر در موارد نادر. عواقب‌ مورد انتظار تاول‌های‌ پوستی‌ در عرض‌ 21-14 روز پاک‌ می‌شوند. البته‌ درد ممکن‌ است‌ تا یک‌ ماه‌ دیگر یا بیشتر طول‌ بکشد. با یک‌ بار گرفتن‌ زونا، معمولاً فرد در برابر آن‌ ایمنی‌ پیدا می‌کند، اما تعداد کمی‌ از افراد بوده‌اند که‌ بیش‌ از یک‌ حمله‌ زونا داشته‌اند. عوارض‌ احتمالی‌ عفونت‌ باکتریایی‌ ثانویه‌ در تاول‌های‌ زونا درد مزمن‌، خصوصاً در سالمندان‌، که‌ تا ماه‌ها یا سال‌ها در مسیر رشته‌های‌ حسی‌ محل‌ قبلی‌ وجود تاول‌ها باقی‌ می‌ماند. زخم‌ قرنیه‌ عفونت‌ دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌ درمان‌ اصول‌ کلی‌ تشخیص‌ معمولاً تا زمان‌ بروز بثور پوستی‌ امکان‌پذیر نیست‌. قبل‌ از آن‌، علایم‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ آپاندیسیت‌، جمع‌ شدن‌ مایع‌ دور ریه‌ یا سایر بیماری‌ها باشند. ندرتاً آزمایش‌ خون‌، کشت‌ مایع‌ تاول‌ها، و نمونه‌برداری‌ از پوست‌ انجام‌ می‌گیرد. هدف‌ اصلی‌ درمان‌ عبارت‌ است‌ از تخفیف‌ خارش‌ و درد تا حدامکان‌، که‌ برای‌ این‌ کار معمولاً از داروهای‌ مالیدنی‌ و خوراکی‌ استفاده‌ می‌شود. دردی‌ که‌ پس‌ از پاک‌ شدن‌ تاول‌ها باقی‌ می‌ماند را خیلی‌ مشکل‌ بتوان‌ درمان‌ کرد، و متأسفانه‌ هیچ‌ راه‌ قطعی‌ برای‌ پیشگیری‌ از آن‌ وجود ندارد. به‌ هنگام‌ حمام‌، تاول‌ها را به‌ ملایمت‌ بشویید. روی‌ تاول‌ها و زخم‌ها باند نبندید. در وان‌ آبی‌ بخوابید که‌ به‌ آن‌ نشاسته‌ ذرت‌ یا پودر جو دوسر اضافه‌ شده‌ باشد. سایر روش‌های‌ کاهش‌ درد نیز مطرح‌ هستند، اما تأثیر هیچ‌ کدام‌ به‌طور قطعی‌ اثبات‌ نشده‌ است‌. این‌ روش‌ها عبارتند از تحریک‌ یا مالش‌ متناوب‌، استفاده‌ از جریان‌ الکتریکی‌ در پوست‌، گرما، اسپری‌ سرد، و قطع‌ رشته‌های‌ عصبی‌ یا جراحی‌ داروها لوسیون‌ کالامین‌ برای‌ تاول‌ها برای‌ درد خفیف‌ می‌توان‌ از دارویی‌ مثل‌ استامینوفن‌ استفاده‌ کرد. در صورت‌ لزوم‌، ضد دردهای‌ قوی‌تر مورد استفاده‌ قرار خواهند گرفت‌. داروهای‌ آرام‌بخش‌ برای‌ مدتی‌ کوتاه‌ داروهای‌ کورتیزونی‌ برای‌ تخفیف‌ درد در موارد شدید امکان‌ دارد آسیکلوویر (یک‌ نوع‌ داروی‌ ضد ویروسی‌) تجویز شود. در موارد شدید می‌توان‌ رشته‌های‌ عصب‌ حسی‌ را با تزریق‌ ماده‌ بی‌حس‌ کننده‌ بلوک‌ کرد. فعالیت‌ محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد. از قرار گرفتن‌ در معرض‌ باد سرد پرهیز کنید. رژیم‌ غذایی‌ رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود. در هر حال‌ رژیم‌ باید مقوی‌ باشد و در صورت‌ توصیه‌، مکمل‌ ویتامینی‌ نیز باید دریافت‌ شود. در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ زونا را دارید. اگر علی‌رغم‌ درمان‌، درد غیرقابل‌ تحمل‌ باشد. اگر دچار علایم‌ جدید و غیر قابل‌ توجیه‌ شده‌اید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.

 




موضوع مطلب :

          
شنبه 87 بهمن 19 :: 12:16 عصر

*بدن یک انسان بالغ در حدود صد میلیون میلیون سلول دارد.

*در بدن انسان حدود 200 نوع سلول مختلف وجود دارد.

*استفاده از افزودنی ها به غذا چنان مرسوم شده است که هر فردی در طول سال به طور متوسط 5 کیلوگرم از آن ها را مصرف می کند.

*طول لوله ی گوارش انسان حدود هشت متر است.

*طولانی ترین مدت یبوست 102 روز بوده است.

*در هر روز حدود یک لیتر بزاق در دهان ترشح می شود.

*یک شخص در طول زندگی خود به طور متوسط بین 20 تا30 تن غذا می خورد.

*شما در هر روز حدود 20هزار لیتر هوا تنفس می کنید.

*در شش های شما بین 300 تا 750 میلیون کیسه ی هوایی وجود دارد.

*سرعت انتشار ذرات توسط عطسه 160 کیلومتر در ساعت است.

*در هر دقیقه حدود 120 میلیون گلبول قرمز در مغز استخوان ها ساخته می شود.

*طول کلی سرخرگ ها ، سیاهرگ ها و مویرگ ها ی بدن شما به 100 هزار کیلومتر می رسد.

*هر یک از ما به طور متوسط در طول زندگی حدود 20 کیلوگرم سلول های مرده ی پوست را از تن جدا می کنیم.

*اگر همه ی غدد مولد عرق باز و به دنبال هم ردیف می شدند ، طول لوله های آن ها تقریبا به 50 کیلومتر می رسید.

*پوست چهار میلیون گیرنده ی حساس به درد ، دما ، فشار و لمس دارد.

*چشم شما می تواند یک میلیون نوع رنگ مختلف را ببیند.

*در چشم های شما حدود 125 میلیون سلول استوانه ای و 7 میلیون سلول مخروطی وجود دارد.

*ماهیچه های چشم شما روزی 100 هزار بار حرکت می کنند.

*در بخش حلزونی گوش بیش از 20 هزار سلول مژکدار حسی وجود دارد.

*در حدود 13 میلیون سلول عصبی در دستگاه عصبی شما وجود دارد.

*سرعت عبور بعضی از پیام های عصبی حدود 240 کیلومتر در ساعت است.

*25 درصد از اکسیژنی که وارد شش های شما می شود به مصرف مغز می رسد.

*در بدن بیش از 100 مفصل و 650 ماهیچه وجود دارد.

*در هر بیضه ی مرد بیش از یک کیلومتر لوله ی اسپرم ساز وجود دارد.

*یک مرد بالغ به طور متوسط روزی 300 میلیون اسپرم تولید می کند.

منبع: پرسش های پایه زیست شناسی ترجمه ی حسین دانش فر




موضوع مطلب : علمی

          
جمعه 87 بهمن 18 :: 2:55 عصر

معمولاً در طول سال تحصیلی و در محافل مختلف آموزشی جلساتی مبنی بر ارائه ی راهکارهای لازم جهت افزایش بازدهی و آمادگی بیش تر دانش آموزان برای امتحانات و کنکورها برگزار می شود.طی پستی برخی عوامل موفقیت دانش آموزان را آوردم و در آن ذکر نمودم که عامل اصلی موفقیت در درجه ی اول خود دانش آموز و در درجه دوم معلم است.ولی آنچه در وظایف معلم است ، توسط همگی معلمان به درستی و کامل انجام می گیرد یا خیر جای بحث است.

بهتر این است جلساتی گرفته شود مبنی بر این که چه راهکارهایی باید اندیشید تا همگی معلمان به انجام وظیفه بر اساس شرح وظایف خود بپردازند.آنچه در توان یک معلم در جهت بالا بردن کمیت و کیفیت آموزشی است در شرح وظایف او خلاصه می شود .به عبارت دیگر راهکار بسیاری از جلسات فعلی این است:انجام وظیفه ی معلمان بر اساس شرح وظایف

در ذیل وظایف معلمان که در آخرین فرم تغییر یافته ی ارزشیابی معلمان موجود است ، ذکر می گردد:

1- شناسایی و توجه به نیازها و تفاوت های فردی دانش آموزان دوره ی تحصیلی مربوط برای حل مشکلات آموزشی و تربیتی آنان

2- رعایت نظم در شروع و خاتمه کلاس و تسلط بر اداره ی کلاس با مشارکت دانش آموزان

3- بکارگیری شیوه های مناسب و مؤثر برای ایجاد و تقویت رفتار مثبت دانش آموزان

4- استفاده از طرح درس و رعایت بودجه بندی و...در فرآیند تدریس(استفاده بهینه از زمان تعیین شده برای آموزش)

5- استفاده مؤثر از فن آوری های جدید آموزشی ، ابزار تدریس و وسایل کمک آموزشی متناسب با موضوع تدریس

6- تعیین تکالیف یا ارائه موضوعات تحقیقاتی در حد توان دانش آموزان و کنترل و نظارت بر انجام آن ها

7- استفاده مناسب از دفاتر کلاسی(ثبت نمرات)و گزارش مستمر از وضعیت تحصیلی و انضباطی تربیتی فراگیران ، برای اطلاع مسئولین واحد آموزشی و والدین و همکاری و تلاش برای رفع مشکلات

8- همکاری با مدیر مدرسه در تنظیم برنامه های درسی و کلاسی

9- تلاش برای ایجاد شوق و دلبستگی به دین و دانش در دانش آموزان

10- ارزشیابی مستمر از فرآیند یاددهی ، یادگیری و بکارگیری نتایج ارزشیابی برای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی

11- ابداع روش ها و یا شیوه های مؤثر در انتقال دانش و مهارت شغلی به دیگران

12- رعایت اصول سنجش در انجام ارزشیابی ها و طراحی سؤالات امتحانی با توجه به اهداف دوره و پایه

13- رعایت مقررات در تصحیح اوراق امتحانی ، ثبت نمرات و تحویل به موقع آن ها به دفتر واحد آموزشی و رسیدگی به اعتراض فراگیران در موعد مقرر

14- همکاری با مسئولین و سایر همکاران واحد آموزشی در برگزاری امتحانات در حیطه ی وظایف شغلی

15- شرکت یا همکاری در برگزاری جشنواره ها ، مسابقات ، فعالیت ها ی علمی ، تربیتی و ...

16- رعایت شعائر اسلامی و هنجارهای جامعه و گسترش و تقویت اخلاق اسلامی در محیط کار

17- حضور به موقع در محل کار و شرکت مؤثر در جلسات

18- رعایت قوانین ، مقررات و سلسله مراتب اداری

اما......اگر .....

نگویم بهتر است!خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!!




موضوع مطلب : درد دل با همکاران

          
جمعه 87 بهمن 18 :: 2:49 عصر
1   2   3   >   
پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 23
  • بازدید دیروز: 32
  • کل بازدیدها: 354743
امکانات جانبی